föräldrar

jag älskar att sitta så här sent och fundera över livet. i had a dreeeam soo did uuu, life was warm and life was trueeeee. den som gissar låten vinner ett hemligt pris.

hela den här dagen....måste jag nog tillägna mina föräldrar. dom är så underbara, så snälla och till och med för snälla mot mig! seriöst, jag känner ibland att jag inte förtjänar deras snällhet eftersom jag är så bra på att bitcha mot dom när jag är hemma. men det är nog så här det är när föräldrar älskar sina barn villkorslöst.

egentligen har jag alltid varit en sjyst dotter, de har aldrig behövt oroa sig för att jag knarkar, röker, dricker, har oskyddat sex, skiter i skolan, umgås med olämpliga människor, ni vet allt det där som föräldrar har en tendens att oroa sig över. det var ändå inget som jag var intresserad av och jag hade liksom aldrig den där extrema tonårsrevolten som många verkar ha haft. på sin höjd spårade jag ut över hela familjen, klampade uppför trappan och smällde i sovrumsdörren och thats it.

och jag tycker att det är bra. jag tycker att det är bra att jag har varit en "bra" dotter. och har föräldrar inte alkohol och droger att oroa sig över så finns det många andra saker som är orosmoment i deras vardag, vilket är naturligt, men som man som ungdom omöjligt kan veta, inte förrän man skaffar egna bebisar.

jag och mina föräldrar har alltid varit ärliga och raka mot varandra, vi har alltid bråkat på lika villkor och min pappa har aldrig, inte en endaste gång, sagt åt mig att gå upp på mitt rum då jag har betett mig respektlöst. han har alltid tagit fighten med mig.  och han har liksom aldrig spelat ut den här rollen som många föräldrar faktiskt gör, att de överordnar sig barnen och intar en auktoritär roll.
min mamma har exempelvis aldrig svurit åt eller skrikit på mig, allstå aldrig. hon skriker aldrig, till skillnad från mig. hon brukar säga att jag är "grlata", vilket betyder något i stil med högljudd och gapig.

tonårsrevolten, för att nämna det igen. jag tycker inte att den bör ske på vilken bekostnad som helst, ibland får man faktiskt hejda sig lite. jag tycker till exempel absolut inte att den ska ske på en förälders bekostnad, det är inte sjyst mot dom. sen har man kanske överjävliga föräldrar så man skiter i allt och vill göra allt som man inte får, but still. det är fan inte sjyst. inte nog med att de oroar sig dagligen, min mamma brukar säga att man inte bara har ett barn att bry sig om tills denne har fyllt 18 och är myndig, utan man oroar sig hela livet (kanske i mindre grad, ju äldre man blir). och det är ju verkligen så. man kopplar liksom inte loss dom känslorna bara för att ungen är vuxen på papper.

även fast jag och mina föräldrar alltid har haft en ärlig dialog mellan oss, så finns det fortfarande grejer som jag ibland inte berättar, enbart för att inte dom ska behöva oroa sig. man ljuger ibland, förskönar sanningen i väl menat syfte.

frågar de om jag har pengar, brukar jag alltid säga att jag klarar mig, att de inte ska behöva oroa sig. och det är sant, klart jag klarar mig på csn. men mamma brukar ibland fråga när jag åt kött sist, och eftersom vi alla vet att kött är lite dyrare så blir det att man äter mer veggokost. för mamma är det ett tecken på att man kanske inte har sååå mycket pengar.

går jag ut, och om de frågar hur det har varit, det är klart att man inte alltid berättar hur odrägliga människor kan vara och att man oftast är rädd när man går hem sent, för då vet jag att pappa ligger i sängen i kycklingryd och oroar sig en lördagnatt när han vet att jag är ute. och jag vill bara inte belasta mina föräldrar med sådant. jag vill alltid vara det absolut sista problemet som dom har.

allstå mina föräldrar, jag skulle kunna gå on and on om dom. jag blir tårögd nu när jag tänker på hur mycket dom har gett mig. så mycket kärlek, mod och självförtroende som har format mig, det är inget man tar lätt på. de har sett till att jag har tagit mig ut med huvudet i behåll ur ett förjävligt krig, de har alltid sett till att vi har mat på bordet, tak över huvudet, kläder att ha på oss.

just det här med kläder är ett roligt kapitel. oavsett hur många gånger jag sa åt min mamma, tiden då jag bodde hemma; – mamma, bona, köp någon ny, kul tröja, så svarade hon alltid, utan undantag; – jag blir gladare av att köpa dig en ny tröja istället. mindre egoistiskt människa än min mamma får man leta efter, och jag är tveksam om man kommer hitta någon. det är helt sinnessjukt hur mycket godhet det finns i den människan. och jag har tyvärr inte ärvt så mycket av den egenskapen.

jag vet att många har vuxit upp med föräldrar som har varit knas, jag vet att det här jag skriver kanske låter som någon typ av skryt, att jag vill visa hur sjysta föräldrar jag har, men i det här fallet kan jag verkligen inte dölja mina känslor för de är äkta. det har liksom inte funnits en enda gång i mitt liv (som jag kan komma ihåg) då jag har känt mig avundsjuk på andra barn för att de hade en viss typ av relation med sina föräldrar, för min relation med mina har i mina ögon alltid varit den bästa.

det är thanks to them som jag känner mig så stark som jag gör, har självrespekt och respekt för livet.
jag kommer alltid vara så tacksam över mina föräldrar och allt dom har gjort för mig. ingen, ingen kommer någonsin kunna förstå innebörden av vad jag menar, för det är så mycket. det är hela livet, det är verkligen hela livet. 

volim vas puno.

Kommentarer
Postat av: iman

Yester Me, Yester You, Yesterday. Ge till mig pris!!!



ps. grattis ljubavi, pussssss. ds.

2010-10-01 @ 10:33:00
Postat av: magzzara

jaaaa bra!! hurrra hurra hurraa! grattis själv min finaste lilla ---. love u!

2010-10-01 @ 15:39:54
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: judge

Din pris blir att du får rensa makaks avlopp från hår i duschen när du hälsar på ...

2010-10-01 @ 21:02:53
URL: http://copycaat.blogg.se/
Postat av: Nenna

din text fick mig att gråta, något jag inte gjort på aslänge. Det du beskrev nyss är precis hur mina föräldrar är/har gjort. Jag är så jävligt otacksam ibland och jävlig mot dom och jag får dåligt samvete för det. Det här inlägget fick mig att gå ner till vardagsrummet och krama om båda två och säga att jag uppskattar allt de gör för mig! Tack för inlägget.

2010-10-02 @ 19:11:33
Postat av: magzzara

nenna: vilken fin kommentar, tack :) blir glad av att höra att det finns fina päron där ute, och de förtjänar uppskattning! kramar

2010-10-03 @ 02:48:11
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: Arijana

shit, du fick mig också att börja gråta, nästan iaf. känns fel att sitta här ensam i kalmar och grina över mor och far. men jag älskar de så mkt. och som du säger det här med när man säger åt sin mamma att köpa något åt sig själv, så köper hon alltid hellre vad som helst till mig. och ibland tänker man på hur man egentligen visar uppskattning, jag är inte den känsliga jäveln som säger att jag älskar de. jag fyllesmsade de på nollningen och skrev det men har aldrig sagt det. man borde visa det oftare, för man tar de ofta för givet. och det är så synd, så synd. hatar mig själv för det.

2010-10-03 @ 19:57:38
URL: http://shittypositive.blogg.se/
Postat av: elmy

Vad underbart skrivet svaka rijec ima svoje mjesto.. Bas me je potresao ovaj text i odmah me podsjeto na moje roditelje.. Min mamma är exakt likadan, när jag flyttade hemifrån ville jag verkligen aldig berätta för henne om jag hade ekonomiska problem och allt annat som skulle oroa henne.. Men hon frågade på sitt eget lilla sät "kad si jela meso zadnji put" imas li ovo i kylskåpet, imas li ono" och om jag svarade lite sådär tyst ringde hon mig 30 min senare o ba "sine idi kupi sta sebi mama ti stavila malo para na konto".. Med malo para menade hon såklart 1000 kr.. Hur som helt föräldrar är härliga och det är inte alltid man uppskatar de (det är lite omedvetet men sant).. Först när man inte har de vid sin sida varje dag, när man blir ledsen en morgon och har ingen där som kan krama om en - då tänker jag på hur mkt värme, kärlek och stöd jag fick när jag bodde hemma..



Måste också påpeka att livet blir lättare när man har en öppen dialog med sina folks, de har alltid vetat var jag är, vart jag ska och därför har jag sluppt bråk och telefonsamtal och att de "skuggar mig" när jag ska ut.. Men för mig har det alltid varit en självklarhet att aldrig göra någonting dumt när jag vet att jag har deras förtroende..

2010-10-03 @ 22:02:03
URL: http://elmys.blogg.se/
Postat av: *

Ok jag kan gråta typ NU..svaka cast. odoh i ja moje malo praisat :)

2010-10-04 @ 23:44:27
Postat av: magzzara

ari: jag är likadan, har jättesvårt för att tala om vissa grejer för dom, typ hur mycket dom betyder för mig. kan krama och pussa dom utan problem, men när det gäller snack så är jag rätt "stel". ali jag vet, att dom vet att jag älskar dom som fasen, och det gör dina också.



elmy: ja håller verkligen med dig, det viktigaste är att kunna prata med sina föräldrar, det är verkligen så man bygger en sjyst relation med dom. och man vill ju verkligen inte missbruka förtroendet heller :)



*: IDI ODMA! :)

2010-10-05 @ 17:15:54
URL: http://missmagzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0