sarajevo dag 1 del 2

efter att vi hade sovit ut igår så stack vi ner på stan för att käka. vi gick till zeljos för att äta cevapi. iman passade på att kolla på fotboll och jag satt och kände mig ensam typ. VM har knappt börjat och jag känner mig redan trött.

vi gick runt på  bascarsija, som är den gamla delen av sarajevo, allstå gamla stan om man säger så. det mesta där byggdes under turkarnas tid, allstå under osmanska riket. under promenaden hittade vi även två iranier. en av dem var en kvinna som snackade jättebra bosniska haha, och hon sålde massa fina kläder, tyger och mattor i olika färger. vi har som sagt mest gått på stan och tagit det lugnt.

jag skriver nu dagen efter och det är därför jag inte kommer ihåg så mycket. men här är lite bilder.

här bor vi, huset är framför mig.

dvs här bakom iman :D jättefräscht rum och trevlig värd.

ner från Kovaci mot Bascarsija

här matade vi duvor! det var skittrevligt. vill nog göra det idag igen.

iman var lite avvaktande och ville inte få skit på skorna.

maxi, släng dig i väggen! här kostar inte jordgubbar 45kr/burken, utan 25 kr/kg!

DZEKO! /iman

en gata i Bascarsija, gamla stan.

cevapi hos zeljo!! woho. mat. och LÖK. här skäms vi inte för dålig andedräkt.

hej och hå, här är vi två!

imans kompis håller i den här butiken. FREE IRAN

där jag köpte en skitfin kjol, hoppas den inte går sönder efter en dags bärande haha.

inne i Bezistan, en bazaar, med massa krimskrams.

RIP Franz Ferdinand. det var här Gavrilo Princip sköt honom.

floden miljacka. vill nog påstå att Pliva är renare ha ha.

spåris i sarajevis.

"fuck the system", "together as one", "enough!"

här tog vi en äkta bosnisk mayosalami-mäck! den satt fint.

vi köpte ett kg körsbär och ett halvt kg jordgubbar för 35 spänn. asså förlåt för att jag hela tiden snackar priser, men det är så jävla billigt!! vill ni åka till ett kul och intressant turistmål och klara er med enbart CSN-pengar så är bosnien det bästa!

nu ska vi ner på stan igen.

Kommentarer
Postat av: Nicole

Guuud va kul att du bloggar med massa bilder hela tiden! Skitkul och läsa och titta på :) puss

2010-06-13 @ 15:26:35
Postat av: Alma

Gud vilka underbara bilder! Jag saknar sommaren så mycket nu när du visar detta tack för alla dina tips för vi ska till sarajevo ett gäng i juli förmodligen och dessa tips behövs då vi inte är från sarajevo utan krajina typ haha :) Bas ti hvala!

2010-06-13 @ 21:42:03
Postat av: Ilvic*

Gud så avis jag blir nu :(

2010-06-13 @ 21:46:34
URL: http://satisfaction.blogg.se/
Postat av: Josefin

Tack för intressant resedagbok, ser fram emot att läsa resten och har redan kollat vad en flygstol till Sarajevo kostar :) Ett önskemål: Förklara vad saker är när du använder bosniska uttryck och namn, tex ... eh.... okej, nu ser jag att det står mayo-salami... jag läste det snabbt och ba mayosalami? Aldrig hört, tänkte jag. Jaja, men typ Zeljos då, är det en känd resturang eller kedja som alla bosnier vet vad det är?

2010-06-13 @ 22:07:20
URL: http://julietoscar.blogg.se/
Postat av: magzza

nicole: haha jaaaa, tack för kommentaren! puss bönis



alma: det är lungan! vi försöker täcka hela sarajevo så det är bara att hänga på här!



ilvic: hehe, mmmmm, samo ti! salim se :)



josefin: fasen vad kul jossan! det finns mycket att se här, det kan jag lova dig. jag lovar, jag ska bättra mig när det gäller sådana typiska bosniska grejer. egentligen sitter jag mest och antar att folk förstår, men det blir ju lite fel. zeljo är en cevapi-restaurang som enligt sarajevobor gör de godaste cevapisarna :)

2010-06-14 @ 02:48:59
URL: http://missmagzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0