hud och sånt

ikväll ska jag tala om ett viktigt ämne; nämligen huden i ansiktet, även kallad hyn. jag är besatt av min hy tillexempel!! egentligen är det väldigt ytligt men samtidigt väldigt nödvändigt att bry sig om den för man vill inte se ut som ett pizzafejs. jag ska försöka omvända er på en punkt när det gäller hudkrämer, men först ska jag berätta min lilla historia.

jag har alltid haft sjyst hy, aldrig haft stora finnutbrott förutom enstaka rackare som bosatte sig mitt i pannan eller hakan. allt var så himla smooth,jag använde den där fetaste niveakrämen (som kommer i platt,blå burk) i fejjan och tvättade ansiktet med vanlig tvål, detta var fram tills att jag fyllde 14 kanske och började utveckla ett konsumtionsintresse. någon gång när jag var 12 fantiserade jag till och med om finnar, eftersom finnar var tecken på att man var i pubbeålder och skulle få mens när som helst. men jag var till och med finnfri efter min första mens, så jag lade väl ner finnfantasierna tack och lov. sjuk man var som kid, man skulle alltid ha det alla andra hade.

iaf för att komma till poängen, på senare år har jag verkligen experimenterat med alla typer av hudkrämer, rengörningsprodukter, ansiktsvatten och oljor att min hy för ca ett år sedan bara sa STOPP NU RÄCKER DET FAN. för att verkligen förtydliga detta fick jag småfinnar regelbundet a la minfält och något lite jobbare; perioral dermatit. jag har tidigare skrivit om detta så jag orkar inte nu, men det är iaf jobbiga hudutslag som är svåra att få bort. jag som aldrig haft speciella problem med huden fick nu hela skiten över mig och dessutom så var min hy väldigt torr, jag blev tvungen att smörja mig flera gånger om dagen när man i vanliga fall smörjer morgon och kväll.

so yeah, det var bara att slänga allt jag tidigare hade använt, och det var inte bara billiga produkter utan även dyrare, så prislappen kvittar rätt ofta faktiskt FÖRUTOM när det gäller innehållet i krämerna. istället köpte jag på mig hudprodukter som inte innehöll parabener och mineraloljor och valde dermalogica, köpte rengörningsgrej och kräm. jag läste massa bra om märket eftersom de var anpassade för problemhy.

parabener är konserveringsmedel som finns bland annat i mat och smink. oftast brukar det finnas många olika parabener i produkter man använder (läs innehållsförteckningen), detta för att de ska hålla länge. parabener är också hormonstörande, därför kan de sabba vår hy.
mineralolja å andra sidan utvinns ur bergolja och det är inte så bra som det låter. ur mineraloljan utvinns i sin tur vaselin och paraffinolja. vaselin (klöver vaseline hello?) och paraffin används i jättemånga krämer, detta för att de smörjer väl och huden känns mjuk, men saken är den att huden kan inte ta upp ämnena och därför lägger de sig oftast bara som en fet hinna på huden.

hur ofta har man liksom inte känt att krämen bara rinner av en och återfuktar inte alls? till slut blir huden beroende och kan inte klara sig utan krämer (som innehåller ämnena), därför hamnar man i en ond cirkel. kolla med er hud om den är torr och småstramig direkt efter att ni har tvättat ansiktet, är den det då har den förmodligen inget naturligt fett och/eller är beroende av fejkfettet (vasse och parre) eftersom den måste ha mer än nödvändigt, tänk ex på killar som aldrig smörjer sig men ändå har återfuktad hud, detta för att deras hud aldrig vande sig vid fejkfetter.

så vad ska man göra? jo man ska byta ut produkterna! jag har testat dermalogica och det funkar bra om man har finnar, dr hauschka om man har torr hy och nu sedan en månad tillbaka använder jag avene (finns på apoteket). alla märkena är relativt dyra jämfört med ex nivea och loreal men allstå brudar, det är VÄRT DET om ni lider av småjobbig eller torr hy.

först måste man avvänja huden och därför kan den kännas extra torr när man precis börjat använda produkter utan mineralojlor och parabener. man får också lite småfinnar eftersom huden slänger ut allt äckligt. första månaden kan det kännas lite jobbigt men ge det verkligen cirka två månader och ni kommer att ha bättre hy. passa också på nu under sommaren då vi oftast använder mindre feta krämer och då det är fuktigt ute så huden behöver inte lika mycket fukt som under vintern. då gör det inte så mycket om huden är lite halvtorr.

min hud har förbättrats mest när det gäller fuktnivån. tidigare var jag asstram direkt efter tvätt men nu kan jag nästan gå utan kräm efter tvätt. min hy har blivit tåligare och eftersom den är naturligt återfuktad så fjällar inte ens min bränna bort så som den gjorde innan. porerna har blivit mindre och jag klämmer näsporerna typ en gång i veckan. min PD har försvunnit helt vid hakan, har lite runt näsvingarna, annars är det bra. min hud känns fasen lycklig. och produkterna är dyrare (vill inte påstå att det är drygare än billigare, samma nivå ungefär) men om ni känner er halvsnåla satsa åtminstone på en kräm och ansiktsvatten. rengörningslotion helst också, men det stannar inte lika länge på huden som ex ansiktsvatten och kräm gör.

aslångt inlägg, men vill bara dela med mig av det här så att det kanske hjälper någon.
LYCKA TILL HIHI.

http://www.blog.rm-uk.com/wp-content/uploads/2009/09/dermalogica-ultra-calming-cleanser.jpg

dermalogicas ultracalming cleanser använder jag fortfarande och den är sjyst mot känslig och torr hy. oftast tvättar den inte bort allt smink ex runt ögonen men det är ju å andra sidan för att den inte är så stark, och det är ju bra. fejjan blir :)

http://www.d3stores.com/perfectface/img/productImages/525%20%20skin%20smooth.jpg

skin smoothing cream som känns "fyllig" och sjunker in i huden snabbt. funkar bäst vår/höst anser jag. lite för tjock för sommar och svag för vintern.

http://di1.shopping.com/images1/pi/c8/e5/b7/30648811-260x260-0-0_Dr_Hauschka_Dr_Hauschka_Rose_Day_Cream.jpg

mm underbar under vintern. massa fettigt och ojligt men man känner sig väldigt återfuktad och insmord. men inget för sommaren som sagt. ansiktsvattnet från dr h är också okej, men jag tyckte flaskan var jobbig.

http://www.farmaclic.it/shopping/avene_brnd_0000.jpg

hela den här serien kan jag rekomendera! skitbra produkter som är jättesnella för lilla hyn. köp också det där ansiktsvattnet på sprayflaska och återfukta huden då och då. jag brukar duscha min hy ofta och har den i väskan.

okej allt från mig. dela med er era egna fejstips om ni vill.


Kommentarer
Postat av: Nicole

amen det här var ju ingen peppläsning. Jag spanade in mina produkter och allt skulle nog underkännas av dig :P Kanske därför man har småfinnar hela tiden? Men jag tycker ändå att man till viss del kan använda grejer som kanske innehåller "fel" grejer om de känns bra på huden. Ska ner på stan nu och spana in dina tips, kanske kan jag få mirakelhy :) puss min sköna!

2010-07-06 @ 11:23:43
Postat av: magza

awww bönis, du och jag är dom eviga leta-efter-svar-på-alla-hudproblem-bästisarna haha. fortsätt med det du har nu om det funkar. jag var tvungen att byta iaf :/ PUSS

2010-07-06 @ 20:59:18
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: Jessica

Har du provat rosencreme Light?! Den är mindre fet än rosencremen och funkar bra för mig iallafall nu på sommaren!

2010-07-06 @ 23:24:45
Postat av: magza

jessica: jag har faktiskt inte det, älskar rosencreme (den fetare), men den andra har jag inte provat. gillar avenes repair creme just nu :)

2010-07-07 @ 00:03:35
URL: http://missmagzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0