svordomar

boze sacvuuuuuuuuuvaj. och bogme, det är fan en av mina heligaste finaste ord på bosniska tror jag. boze sacuvaj betyder "gud bevare mig/det" och bogme är sammansatt av ordet boga mi (tror jag) och kan direktöverättas som "jag svär på gud". men bogme är så pass o-gud:ariserat att man inte ens tänker på ordets heliga betydelse. det gillar jag.

det bosniska språket har jätteutvecklade svordomar, man kan i princip skicka vem/vad som helst var som helst och det funkar alltid. ens mamma kan hamna i de mest konstiga svordomar och allt är liksom waaaayyy beyond svenska skällsord. men jag svär aldrig på bosniska, det är för grovt för min pryda mun. förutom ordet jebiga som kan översättas till fuck it,  och ni kan ju fundera på den svenska översättningen. jebiga är ett sånt ord som alla går och säger heeeela tiden och till vadsomhelst typ min moster har cancer, jebiga. eller jebiga, jag saltade köttet för mycket. jag tror att jag har hört min mormor säga det också, det är så vanligt att man inte ens funderar på själva ordet.

en annan svordom som min farmor brukar dra med är jebemu misha som betyder jag knullar hans mus (mus som i i djuret mus). asså ni hör hur grovt det låter, men det finns liksom inget mer rumsrent ord för knulla som kan jämföras med bosniskans motsvarighet. nuppa, och alla sådana "mjukisord" går bort eftersom dom är i lägre snuskighetsrang, men knulla låter för grovt.
jebemu misha brukar man typ säga när ens unge har ramlat och slått sig och så svär man kanske typ åt stenen ungen ramlade och slog sig på, typ dumma sten, jebemu misha! *puss puss på knät*. det är en lighvariant av ordet jebemu som kan kopplas ihop med diverse grövre ord och saker (ex ens mamma).

och det sjuka är ju att inget av det här låter grovt och jag kan typ inget annat än att ääääääääääääälska bosniskan.

Kommentarer
Postat av: h

u r killin me! :)



Bas si fino sve to opisala, kitomir (translate that) :D

2009-05-24 @ 12:38:11
Postat av: cockta

hahah så jäkla klockrent!!

2009-05-24 @ 18:25:20
URL: http://cockta.blogspot.com/
Postat av: maggzalagazgala

h: haha, hvala. e prvi put cujem za kitomira, pojman nemam kako bih to prevela :D haha haj boga ti da cujem the translation



cockta: :) nije nam lahko

2009-05-25 @ 01:42:16
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: elmy

haha så underbart skrivet, bästa är när ens mamma säger "jebem ti mater"..

2009-05-25 @ 19:53:25
URL: http://elmys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0