jebiga

ALLSTÅ FANNNNNNNN. klockan är så jävla mycket och vi har seminarie imorgon och allt och jag har precis flugit på en låt här på youtube som, alllstå den är inte ens ledsen, eller har något med saken att göra, men den gör mig LIPIG. och jag vill egentligen inte ens erkänna det, för det är hormonerna i mig som gör mig cp, men ja jag typ gråter. jag gråter rätt ofta tror jag. inte för att jag är olycklig utan för att vissa känslor inte kan skrivas utan bara liksom upplevas, vilket jag gör på mitt sätt. måste verkligen avdramatisera det hela NU innan det spårar ut helt känner jag. och en av dessa känslor tror jag bara någon som har varit ifrån sitt hemland alldeles för länge kan förstå. ingen chartersemester eller flytt till london i ett halvår, vi snackar om femton år nu. jag vet inte varför alla dom här känslorna kommer över mig, men det är typ nä fan jkag kanknappt skriva. edt är inte det att det gör mig frustrerad eller upprörd idag, men jag brukar reflektera ofta över hur det hade varit om det inte hade varit krig, om vi hade bott på harmani i vårt hus, med knappt hundra meter till skolan, hängt med kompisar och tusen släktingar på stan, på somrarna hängt på brana varenda dag och badat och på kvällen gått ut. om jag hade haft samma relation till mina jajce-vänner som jag har idag, vilka jag hade hängt med, vilka hade hookat up med vilka etc etc sånna smågrejer!! det hade varit så mycket lycka och glädje och bara sånna småsaker som att gå möta upp någon spontant och ta en kaffe utan att behöva planera in det i kalendern två veckor in i framtiden. och jag saknar sommaren och jag saknar allt som är så jävla sjukt kul, ofattbart, tragiskt och samtidigt idiylliskt med bosnien. och jag hatar folk så mycket som säger a men flytta tillbaka då om du älskar bosnien så mycket, men HUR FAN ska jag kunna flytta till ett land som inte är det land det var innan?? hur fan ska man göra det? jag längtar till bosnien till dom där känslorna som jag bara upplever då jag är där, men det landet är tyvärr inte ett korrupterat land med sugiga politiker jag längtar tillbaka till, inte till ett land där folk inte kan hålla sams på grund av att den ena anser sig vara kroat trots att de bor i jajce eller serb trots att de bor i banjaluka, utan till ett land där oavsett om man heter zeljko eller hasan vilar med högerhanden på hjärtat och stolt säger Ja Jag är Bosnier, att se bortom, att se framåt och göra sitt bästa för landet Bosnien som verkligen har förtjänat det.


mozda za jedno 30tak godina.


Kommentarer
Postat av: m

Svaka cast, iskreno zaplakala si me ovim tekstom.

I ja mnogo pisem o Bosni i imam iste osjacaje kao i ti, jer cesto mi padne na pamet kako bi sve drugacije bilo da sam ja kod svojih rodzaka, da mogu izac na carsiju, a jos vise koliko bi volio da je i dole sve kao prije. Kao sto kazes, bez obzira dal si zeljko ili hasan, da mozes zivjet kao normalan covjek. Neki i ako se smatraju hrvatima ili srbima u Bosni, pa nek budu koje hoce ali s tim nemaju pravo da nas Bosnjake pljuju i gaze, a to ocito rade. Republika srpska i sta se tamo desva ti je ocit primjer. Ja sam iz Sarajeva, i svake godine idem dole i vjeruj da mi nista nije ljepse nego taj trenutak kada predzem granicu i ugledam nasu mjesto odakle sam. Da nije rata bilo mozda mi nebi bili ovakvi kakvi smo danas, a evo bio je, a nas idalje nekako nestaje. Drago mi je da ima osoba koji tako kao sto si navela razmisljaju, svaka cast.

Nisu svi hrvati ili srbi isti dole, jer ima ih koji postuju i koji se smatraju Bosancima. Ali ovi drugi, neka budu sta hoce to je njihovo, ali nije pravedno da gaze nasu zemlju i da prave srbiju u Bosni. Ne zelim da sprovodim neki politicki govor ovdje, hehe.. ali kao sto si sama napisala, i najbolje sastavila;

att se bortom, att se framåt och göra sitt bästa för landet Bosnien som verkligen har förtjänat det.

Jer i mi koji smo vani mozemo jako puno ucinit za nasu Bosnu. Sve najbolje i super si ovo sastavila

2009-01-08 @ 00:54:21
URL: http://govorsrca.blogger.ba/
Postat av: magz

hehe hvala lijepa na komentaru i komplimentima :)

2009-01-08 @ 11:55:57
URL: http://missmagzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0