bönor med äggröra

för några dagar sedan käkade vi grah, grah är bruna bönor på svenska, men här måste jag nog göra alla svenskar besvikna med att säga att grah är så mycket godare, så mycket fylligare och så mycket smakrikare än den svenska varianten. jag har aldrig riktigt förstått mig på den svenska varianten eftersom den är så...vattnig och konstig. ok anyways, jag höjer nästan all bosnisk mat till skyarna, men det måste man ju också få göra.

grah (uttalas inte [graa] utan [grah] med H på slutet), är en sådan maträtt som man som bosnier antigen älskar eller hatar, i övrigt som nästan med allt annat när bosnier är inblandade. grah kan även kombineras med kött, men det är ingen speciell hit här hemma hos oss, dock gillar jag den här varianten med kajgana (äggröra).
men om jag nu ska komma till det interessanta; tydligen så har typ knappt någon hört talas om det här varianten, så jag vet ärligt talat inte om det är så att det är bara vi här hemma som gör så? jag vet bara att farmor alltid har gjort så här sedan jag var liten.

kajgana är tydligen ett dialektalt ord i bosnien för jag har fått förklara vad ordet "kajgana" betyder många gånger. hursomhelts det är äggröra på svenska, men jag kan inget annat bosniskt ord för kajgana, någon annan som använder nått annat?

ok, steg 1. gör kajgana, här använder jag två ägg varav ena var ett tvillingägg. det är lite skumt det här med ägg, det här kunde faktiskt ha varit kycklingar väl? fast jag har faktiskt aldrig riktigt förstått det där, trots att min mormor hade höns, men om man låter hönorna ruva på äggen så utvecklas det till kycklingar eller? jag kan inte mycket om chickens anatomi så vi låter det vara. tappade ämnet här lite, hursomhelst, rör ner ett par ägg i en stekpanna och salta ordenligt. det får absolut inte vara SMAKLÖST.

step 2. det gäller att ha färdig grah redo. jag tycker det blir godare om den har fått stå några dagar, jag vet inte om jag inbillar mig, men det KÄNNS iaf som att den är godare. värm den i en serpica eller i micron, micron är väl smidigare eftersom man slipper stå och röra om hela tiden. rör ner kajganan i grah(en). rör om ordentligt så att du "hackar" ner all äggröra. peppra och salta vid behov och ladda upp med lök. ingen grah utan lök.

seriöst jag dör så gott det är!!! blir hungrig på riktigt när jag ser den här bilden.

Kommentarer
Postat av: nida

äggröra kallar vi för cimbur :D cimbur med vårt c med kvaka ovanför duvet

2008-05-05 @ 14:03:48
URL: http://nidaa.blogg.se/
Postat av: magz

HAHA men gud vad kul. prvi put da to cujem :D

2008-05-05 @ 14:07:04
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: Adis

Det konstigaste frågan jag fått av en tjej är : Hoces li mi napraviti Cimbur kad se probudimo. :/ :/ ofskroz .. kako da ne mala. wtf iz cimbur liksom?? hahaha =D =D



i btw . GRAH I JAJA???? . Mäg... G R A H i Jaja... to mora da je neki maträtt iz Jajca :P

2008-05-05 @ 20:27:23
Postat av: Adis

aaa just d.. höll på att glömma



Jel se prdi vise od ovoga graha ili od onoga bez jaja??

2008-05-05 @ 20:31:34
Postat av: Sanela

grah & kajgana? woow :| ovu kombinaciju po prvi put cujem! är det verkligen så gott..? det låter lite mysko :b

2008-05-05 @ 20:35:25
URL: http://sanelaaa.blogg.se/
Postat av: magz

adise: ne izazivaj se, izgleda bas da je ehrm...dialektalt :D

and listen, grah i jaja är verkligen gott, moras probati i btw ja mislim da se manje prdi od graha sa jajima jer jaja nekako stoppaju sve gasbildningar, bude som en slags "hinna" i magen, dok sa samim grahom ne bude.



sanela: haha, det är faktiskt skitgott. zvuci skroz mysko, ali faktiskt nije :)

2008-05-05 @ 20:48:45
Postat av: Adis

aha . .onda cu morat probat ovaj sa jajima jer min mamma har slutat laga den vanliga för jag fiser så ofta =D =D .... :P

2008-05-05 @ 21:01:17
Postat av: amela.

Hej Magduska! Jag puno bloggam på senaste tiden! I malo mjesam svensk Bosniskaaa..:D



Sta ti je ovo jaja i grah?! :| Ali allt som är gott separat är lika gott tsm! ELLER?

2008-05-06 @ 00:18:58
URL: http://ameela.blogg.se/
Postat av: fLASh

Da razjasniMo pojmove:



Cimbur = omelett

Kajgana = äggröra



:D

2008-05-06 @ 13:42:20
Postat av: Adis

ma ja offskroooz



ebem ti BosanskoSvenska lexikonet... Haj ti budi pametan sad... KAKO znas da je Cimbur omelett a nije äggröra oxå???? GDJE to pise?. Ako ima ijedna pametna nena da na to odgovori, ja bi njoj povjerovo. Ali ovaj Flash izgleda nekako "moderan" da zna ovake stvari :P

2008-05-06 @ 21:44:47
Postat av: magz

flash: ma ko mi to sve znaa?? :) ne dam ja :D klapp på huvvet



adise: pa nemoj tako.. ali eto i ja sam sada malo nyfiken. kakva je razlika izmedu omeleta i äggröre? zar to USTVARI nije ista stvar?



FLASH ODGOVARAJ!!

2008-05-06 @ 23:17:34
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: fLASh

aman zaman djecice, pa kako da ne znate razliku?!:D



Äggröra:

http://static.pici.se/pictures/aCCLdPCow.jpg



Omelett:

stekning.jpg" rel="nofollow">http://www.anrell.nu/kokbok/agg/omelettstekning.jpg



Summa sumarum: Skillnaden ligger i konsistensen & tillagningstiden ;)

2008-05-07 @ 11:47:48
Postat av: fLASh

Lapsus u prethodnom postu..ádresa je: stekning.jpg" rel="nofollow">http://www.anrell.nu/kokbok/agg/omelettstekning.jpg



ps

ako opet ne radi, izgleda da je do blogg.se ..treba ubaciti rucno understräck znak _ na kraju adresu (omelettUNDERSTRECKstekning.jpg)

ds

2008-05-07 @ 11:52:36
Postat av: hm

omelett- (kajgana)

äggröra- (cimbur)



Det är taget ur lexikon så att alla vet.

.

2008-05-08 @ 07:16:14
Postat av: Anonym

omelett - (Kajgana)

Äggrör - (Cimbur)



Taget ur ett lexikon ;-) Så man behöver ju inte diskutera med om det precis

2008-05-08 @ 07:18:02
Postat av: magz

hm: ja, någonstans måste det väl vara taget ifrån :) men då är det kanske inte så dialektalt som jag trodde.

2008-05-08 @ 15:29:42
Postat av: äm

det låter inte så gott det där magzi :P haha! Vet du hur jag gör kajgana? Jag vispar äggen först i en vanlig bunke, och sen häller jag det i en varm stekpanna! Jag steker sedan äggen som en pannkaka! Det är godast, och det är min kajgana :P haha! Pussis.

2008-05-12 @ 09:40:18
URL: http://okano.bilddagboken.se
Postat av: illy

hm...låter äckligt och ser faktiskt lite äckligt ut...annars älskar jag grah med suho meso i crveni luk sa vegetom kao prilog...yummie..

2008-10-12 @ 14:32:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0