män och matlagning

något av det första min pappa sa idag, när han kom från jobbet och hade spanat in maten i köket var "är det inga grönsaker till det här?" och sedan mumlade han nått om ingen soja, ingen sås, torrt blbla. jag hade fetinglust att skrika åt honom från badrummet, men det hade känts lite fel eftersom man inte skriker åt sin pappa. men mest knep jag igen eftersom jag inte vill förstöra den lugna och harmoniska stämningen jag hade byggt upp i badrummet, ljusen, bubblet, boken, you name it. det var liksom inte värt att ligga sur där bland alla bubblor i karet och läsa bitterfittan alldeles upprörd över så simpla grejer som mina torra nudlar. 

fast sen tänkte jag ba laga din egen mat, men gnäll inte på min. så länge som jag knåpar ihop nått så var tacksam för det händer väldigt sällan att jag ens gör det. det är så himla typiskt att gnälla över min mat, jag som knappt lagar mat och när jag väl lagar så är det det minst komplicerade sakerna jag gör, som idag nudlar med kyckling.
nu är min pappa långt ifrån mansgris, men det är klart han är mansgris jämfört med mamma ex. alla män är ju mansgrisar, det behöver jag inte ens skriva ut, alla vi vet ju att det är så. ta det här tillexempel med matlagning, när pappa tillagar något, det blir ju alltid gott, men det är som att vi typ inte får säga fan vad äckligt, för han har ändå ansträngt sig. allstå, en man ANSTRÄNGER sig i köket och då ska man inte klanka ner på honom, medan en kvinna förväntas kunna allt sånt, så man har då rätt att klaga på maten bara för att man inte tycker att hon har ansträngt sig tillräckligt. fattar ni eller?? jag kännner mig riktigt förnuftig här men det är kanske inte lika självkart för alla.

så för att komma till slutsatsen: lever vi inte efter lika villkor här i huset? man och kvinna jämsides och jämlikt eller något? jag ansträngde mig som en tönt i köket idag och gick upp lite tidigare (12) för att fixa krubbet. ska jag inte belönas som en man belönas när han uträttar exakt samma sak??

ja, det var väl det jag funderade över när jag låg och skavlpade i de små vågorna i badkaret.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0