mala, cija si ti?

på tal om bråk och det. pappa var ute med sina arbetspolers och spelade bowling och så hade han tagit nån öl och däckade snabbt i mammas knä där hon och jag degade i soffan.
men innan han hade kommit så fick jag ur mig att det var bra att han inte var hemma, vila sig lite från honom liksom. och klart då att mamma undrar, whats up with that, så jag fick förklara mig varför jag tycker att han är irriterande.

ok nu lyssnar jag på kemica. kemo är verkligen en sån liten mysgubbe som man önskar sig som farfar. halid däremot, är en sådan som man inte önskar sig som sin granne. skämt åsido, halid verkar vara en mysig gubbe, men det är nånting med hans koögon och enorma näsborrar som gör att jag inte riktigt får sjysta vibbar.

ok nu blev det istället dino merlin. förresten vad är det för snack jag hör om att bijelo dugme ska ha konsert i maj? det får vi hoppas på är bara är ett rykte. where is Zera, where is Losa, where is Dino? jag vill se dom, jag är trött på BD och den här jävla hypen kring dom. plötsligt ska alla bara älska dom, människor som aldrig i hela sitt liv hört en enda låt ääääälskar dom plötsligt, människor som i vanliga fall lyssnar på kemal malcevic (malcovic?) och det turbogänget äääälskar plötsligt BD, allstå whats up with that? HUR kan man blanda turbo med rock? seriöst, choose side för det här går inte längre.

allstå det är typ seriöst det som är det absolut mest, MEST irriterande, det är så irriterande. folk som hemma och partyn lyssnar på all typ av ugly music och sedan låtsas och nynnar på konserter av bra artister. det här dubbelmoralet, och det värsta är att dom flesta är sådana här. selma bajrami går "när man är full" men annars så skäms man, öh, då kan man väl lika gärna stå för att man typ dyrkar selma och inte dra en massa bs bara för att inte verka vara som lyssnar-på-TF-människor.
det är ju typ som att jag skulle älska punkmusik men avguda britney och hela den hårt komersiella industrin, det går inte ritkigt ihop. jag uppskattar människor som säger säger ja jag älskar turbofolk och inget annat och thats is, ok fine, bra klart man ska få lyssna på vad man vill, men människor som säger aa jag älskar ceca men jag älskar crvena jabuka också, dom hatar jag i smyg, eller nu är det inte i smyg längre haha. men allra ALLRA mest älskar jag människor som säger fan vad jag hatar turbofolk och menar det av hela sitt hjärta. seriöst, då hjärtar jag er av hela mitt allt.

ok allt handlar inte om musik. men eeh... till stor del om man säger så.

jag har en tendens att glida ifrån ämnet men nu är jag back on track och då vill jag avsluta med det jag påbörjade, dvs det om min pappa.

min mamma anser att jag ska be om ursäkt för han är trots allt din pappa magda. jaha, han är min pappa men han är inte Losha!!!!! så frågade jag varför jag ska be om ursäkt om jag anser att han har fel och att han själv vet att han har fel, då menar hon att jag ska be om ursäkt (för att han är min pappa) och sedan tala om varför jag tycker att han har fel. det tycker inte jag. ska han vara så jävla barnslig så har jag väl också rätt till det. då säger min mamma att vi är så lika att när jag ser mig själv i spegeln så bör jag se pappa i spegeln som stirrar tillbaka på mig. ni kunde lika gärna vara bröder, det var det hon sa. jag förstod inte riktigt varför hon inte kunde säga att vi lika gärna kunde vara systrar för pappa är fan mer brudig än snubbig.


Kommentarer
Postat av: A

Pa kad je BD bio rock? Coban rock ako cemo vec tako, to je cinjenica, makar vecina pjesama. A uostalom to "BD" sto dolazi ovdje nije BD, nego tri bivsa pjevaca navedene grupe sa karijerama u padu u namjeri da zarade malo penzije prodavajuci se pod laznim imenom "BD".

Repertoar proslog koncerta "BD": Stipu gatibo, Oprosti mi sto te volim, Grbavica, Kise jesenje, 100% rocknroll, Sinoc sam pola kafane popio i naravno najveci hit BD Lopov featuring the great Indira :D

2008-04-05 @ 03:02:27
Postat av: magz

de ajdine, vad ska jag kalla bd för något då? folk, narodna, klassisk musik. vad föredrar du?

a alen je seljak.

2008-04-05 @ 03:08:35
URL: http://missmagzi.blogg.se
Postat av: A D I S A

BD är rock och BD är BÄST!
Jag har aldrig sett dom LIVE, missade konserten förra året och nu i maj (ja det är säkert att dom kommer) då ska jag faaan gå! :)

2008-04-05 @ 03:38:30
URL: http://adisa.blogg.se
Postat av: A

Pa da, cobanski rock. BD nije nikad bilo u Svedskoj niti ce ikad doci. Nemoj mjesati grupu sa bivsim pjevacima grupe.

2008-04-05 @ 12:02:14
Postat av: adö

dobro to sve ali jesili se ti izvinila?? Stari je upravi..treba da se kuca cakli svaki dan i da Sahina ceka rucak. :)

2008-04-05 @ 14:49:15
Postat av: magz

adisa: hm, så dom kommer allstå?

adö: hahah nisam jos, ne mogu sada, sad je vec prekasno :)

2008-04-05 @ 15:00:33
URL: http://missmagzi.blogg.se
Postat av: Amanda

Så du menar alltså att man inte skulle kunna vara en allätare när det gäller musik? Jag behöver inte välja sida bara för att jag ska placeras i någon sorts kategori av människor som antingen är på rocksidan eller på folksidan. Så jag håller verkligen inte med dig. Varför skulle man inte kunna lyssna på båda Halid och Crvena Jabuka, och gilla det? I min musiklista finns allt möjligt, för jag begränsar inte mig till en musikstil.

2008-04-05 @ 19:28:34
Postat av: Anonym

De kommer men inte i Maj, först efter sommaren.

Det handlar inte om att begränsa sig till en musikstil, snarare att definiera sig själv GENOM en/flera musikstilar. Människor som inte gör så har ofta inget eget jag, lyssnar på lite av allt, oftast musiken de matas med av medierna, sällan något de faktiskt själva väljer. Ofta är de sådana allmänt i livet också.

Ditt exempel, Halid och Crvena jabuka det går, det är godtagbart på något vis. Men seka aleksic och EKV? NEJ! Hitta en enda människa som lyssnar på turbofolkhoran och samtidigt på rockarna EKV? Denna finns inte, för EKV är för mycket rock för att en narodnjak ska förstå det och lika så är seka för mycket turbofolk för att en rocker ska lyssna på det. En människa som lyssnar på EKV och liknande musik KAN INTE lyssna på turbofolk eftersom de krockar med varandra, de går mot varandra, det fungerar helt enkelt inte. Hur många hårdrockare med långt hår, läderbyxor och nitar lyssnar på gangsterrap? Inte många, om några alls.

Dessutom så lyssnar du knappast på all musik, det är världens skitsnack det du säger. Påstår du att du sätter på Tjajkovskij självmant ibland och lyssnar på det? Eller ibland kanske gangsterrap från England? Varför inte finsk hårdrock eller bulgarisk speedmetal? Lyssnar du på detta? Nej det gör du inte, alltså är du INTE en allätare vad det gäller musik.

Vad betyder detta då? Jo, du är bara en i mängden som lyssnar lite på de mest populära artisterna i de mest populära genrerna, en typisk go-with-the-flow-människa. Jag kan räkna upp minst 20 st bosniska rockgrupper som du aldrig har hört talas om. Om du verkligen hade varit en allätare som du säger så hade du lyssnat på dem också, men som sagt, man definierar sig själv genom det man lyssnar på, och jag hör till rocksidan. Du säger att du inte vill placeras i ett fack, du lyssnar på allt, på så sätt är du överlägsen dessa människor som "begränsar" sig själva. Stämmer inte riktigt. Du hör också till ett fack min vän, och det heter mainstreamsfacket.

2008-04-05 @ 20:05:06
Postat av: Amanda

Ojdå, blev ett sådant långt svar tillägnat just till moi? Thank you very much! ;) Jag kan gilla visa operalåtar eftersom de har känsla i sig, jag kan lyssna lite på reggae för att det är sådär chill, rock för att det får en ibland att bara vilja skrika ut sig när man är förbannad på någon. Musik är inte bara musik för mig, det är också känslor som man får när man lyssnar på det. Jag tycker in om varje bosnisk artist, inte heller varje rockartist, osv. Men inom varje genre finns det ett antal som man tycker om. En person som bara lyssnar på rock, gillar inte ALLA rockband. Vadå du kan ränka upp 20 bosniska rockgrupper jag inte hör talas om? känner du mig? nej, så du bör inte yttra dig på det viset. Är du synsk att du vet vilka artister jag känner till och inte känner till eller? Visste inte att vi tävlade om vem som känner till flest artister.

Nej, jag känner mig inte överlägsen alla andra bar för att jag inte begränsar mig. Det jag vill ha sagt är att man kan lyssna på allt om man vill, sen kan man också lyssna på bara en typ av musik men det är upp till var och en. Men trasha någon annan p.g.a. vad de lyssnar på är inte okej.


Nu har jag lagt min kommentar här och svarat på det du har skrivit. Anser du att man inte kan få lyssna på vad man vill, att man bara kan tillhöra en viss sida så gör det du..men acceptera andras olikheter och trasha inte dem bara för att de lyssnar på flers musikstilar. Mainstream? Återigen tror du dig vet något om mig. Så bara för att jag är allätare betyder det att jag lyssnar på best of everything, eller? Vad inte så trångsynt. Sluta anta grejer och låt folk gilla seka aleksic samtidigt som de gillar bijelo dugme.

2008-04-06 @ 14:35:31
Postat av: A

Nej jag känner inte dig, men jag är rätt så säker på att jag vet mer eller mindre vad du lyssnar på och vad du inte lyssnar på. Tyvärr är det faktiskt så att den här världen är så plastig och falsk att de allra flesta människor mycket lätt kan sättas i fack och generaliseras över. Det var du som påstod att du inte ville begränsa dig själv och att du lyssnade på allt. Det gör du inte, du lyssnar inte på death metal t ex. Alltså kan du också sättas i fack, så är det bara.

Ta ett exempel. Stick till en heavy metal klubb och försök stå ut en hel kväll. Du kommer förmodligen inte gilla det. Hårdrockarna kommer då säga att DU är begränsad eftersom du inte kan inse hur fint heavy metal är. De kommer att sätta dig i ett fack, med rätta. Så snälla undvik att beskriva dig själv som en "allätare" när du egentligen är lika mycket "begränsad" som människorna DU generaliserar över. Du sa inte direkt att du var överlägsen andra men sättet du uttryckte det på kan mycket väl tolkas så. Jag vågar i alla fall erkänna att jag kan stoppas in i ett fack, jag är inte SÅÅ speciell, du måste inse att du tillhör ett fack också och att du knappast är någon "allätare".

Sen har jag aldrig sagt att jag lyssnar på alla rockband. Jag lyssnar precis som du säger på det jag gillar inom den genren, inom punk också, ibland pop, reggae, hårdrock, älskar sevdah osv. Med andra ord är jag den typiska rockmänniskan, med kanske lite djupare intresse än medelmainstreamrockaren. Jag erkänner att jag HATAR turbofolk. Finns absolut inte en enda jälvla artist eller låt som jag inte får huvudvärk av i den genren. Nästan samma sak med hip hop och rnb. Jag väljer bort det eftersom jag inte vill lyssna på sånt som enligt mig är dynga, och den allra största dyngan är turbofolk. För mig är detta inte musik, det har ingen som helst koppling till riktig musik utan är bara ett uttryck av dagens tragiska politiska bild och samhällsutveckling i länderna från fd Jugoslavien, där kriminella och okunniga regerar samtidigt som smarta människor flyr västerut. Jag anser mig själv knappast begränsad genom att undvika att lyssna på skiten, snarare så betraktar jag detta som ett mycket bra sätt att undvika hjärntvättning. Om ingenting så är seka ett typiskt exempel på hur skev bilden av kvinnor är bland den sortens människor. Slampig, korkad, enorma silikonbröst, tre kilo smink på uppblåsta läppar med tekster som handlar om att vara otrogen osv. Mycket bra föredömme för ungdomarna det där.

Jag säger en gång till. Hitta en människa som kan 10 st EKV låtar och som lyssnar på seka aleksic så kommer jag buga för dig och erkänna att du är bäst och har rätt. En sån människa finns helt enkelt inte. För EKV är inte Bijelo Dugme. Bijelo Dugme blev så populärt i fd Jugoslavin just p.g.a. att de hade stora inslag av folkmusik i sina låtar. Eftersom majoriteten i dåvarande Jugoslaviens befolkning bodde på landsbygden var de begränsade i ordets rätta bemärkelse vad det gäller musiken och dess utveckling, därav Bijelo Dugmes enorma popularitet i landet. Det är inte jag som hittade på "cobanski rock" termen, det finns faktisk en sådan term för den sortens musik och Bijelo Dugme anses generellt som genrens grundare.

P.S. Jag har en intervju på datorn där Halid Beslic i direktsändning säger att folk som lyssnar på turbofolk generellt är mindre bildade och kunniga än rockmänniskorna. Halid Beslic, mannen som är den största folkartisten i Bosnien säger detta, säger väl en hel del?

2008-04-06 @ 17:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0