det här med antagning

tjenis på riktigt nu då. nu är jag laddad för ett blogginlägg, men det kommer vara riktigt tråkigt eftersom jag enbart kommer att ventilera mina tankar med mig själv. det är sista dagen imorrn för anmälning till skolor och annat krafs.

under dessa två dagar har jag funderat lite fram och tillbaka vad det gäller min framtid. jag börjar typ alltid några dagar innan istället för att sätta mig ner ett halvår innan, bläddra igenom alla kataloger och redan då veta vad jag vill bli. men tjaa... jag är inte riktigt den typen. och här är jag, mitt i en röra av en massa sladdar och bronhi-godispapper. allstå det slog mig nu att bronhi faktiskt är lakrits, eller lakrits extrakt och man ska extra petig. vem hade trott att bronhi skulle ta sig all the way from balkan till sverige, bronhi-godisarna har invandringen på 90-talet att tacka för sin expansion och framgång.

anyways, jag har kommit fram till tre olika alternativ. här kommer förslagen + en kortare diskussion, ingen speciell rangordning heller, eftersom jag inte vet nått än. gud.

1. Programmet för Medieproduktion och journalistik 180 högskolepoäng (kalmar)

okej, det här är ett alternativ som jag vägde mellan för snart tre år sedan, men till slut blev det lund. det positiva med det här programmet är att jag tycker att absolut hela programmet verkar vara skitkul. jag har kollat igenom alla kurser som kommer att gå och då verkar typ alla skitroliga, sådär magda-roliga som jag kan tycka. man blir liksom något inom media, jag vill typ sitta och läsa nyheter i tv eller sitta i nyhetsmorgon på tv4, ok, lite naiva tankar här, men seriöst det verkar så himla kul. programmet verkar också sådär megamysigt, snälla studenter, allt verkar så idylliskt haha.

det enda negativa med allt det här är att utbildningen ligger i kalmar, känns som att det är helt åt helvete. ligger det ens i sverige typ,  långt ifrån hemma, långt ifrån lund, långt ifrån  gbg, långt ifrån det mesta. så det jag funderar på är om det är värt att flytta någonstans där man inte känner någon och där man är långt ifrån alla man känner? jag vet fan inte det, klart man kommer träffa nytt folk, men aaah allstå jag tycker extremt mycket om dom jag redan känner.

2. Produktionsledare - Media, 180 högskolepoäng (malmö)

ett annat alternvativ. det känns inte riktigt som att jag ens vet vad det här innebär :S haha, bra sätt att starta en utbildning på *tummen upp*. okej, nämen jag har någorlunda koll liksom, och det mesta känns kul, strukturerat och organiset, verkar vara ett sjyst program, fast här gäller det väl mer att man håller sig just i mediaprocessen och inte så mycket just med mediaproducerandet.

å andra sidan, är det här är rejäl grund eftersom man får med sig det mesta inom det mesta inom media. jag känner lite att jag är en mer praktiskt än teoretiskt människa och tycker om när det finns lite mer praktiska övningar vilket det här programmet har mycket av. efter att ha läst media i 2 år känns det som att jag är rätt mätt på allt det teoretiska.

det postiva är att det ligger i malmö, med andra ord kan jag lätt få en lägenhet i lund innan jag kirrar nått boende i malmö. orkar inte pendla. själva ordet produktionsledare väcker rätt heta känslor inom mig eftersom jag skulle vilja vara den som styr och ställer, vara en ledare, den som bestämmer hit och dit, pallar egentligen inte med att vara mega-underordnad och längst ner i den jävla hiearkin som finns typ på varenda arbetsplats.

3. Design och visuell kommunikation, 180 högskolepoäng (malmö)

mitt tredje alternativ som jag känner både för och inte. hur mycket jag än tycker om att hålla på med sånna här mer kreativa grejer så är det ändå lite för mycket design för min del. jag är ändå mer för skrift än bild och därför känns den här inriktningen lite fel, men samtidigt väldigt rolig.

positivt är att även den här är i malmö=nära till omvärlden.


mitt absolut första val var att egentligen söka till journalist i lund eller göteborg. helst göteborg. jag känner mig sugen på gbg, men ja, jag är sent ute, kollade förra veckan att man tydligen måste ha gjort det här superdumma högskoleprovet för att ens kunna ansöka. HAAATA JÄVLA HÖGSKOLEPROVET. högskoleprov är för dummies som inte pallade gymnasiet och insåg lite för sent att dom visst inte kommer någonstans med sina betyg. vilket jävla påhitt om jag får säga mitt, så därför kan jag tyvärr inte ansöka till journalistprogrammet pga jag aldrig ens tänkte tanken att man ens kan göra ett HELT urval enbart baserat på högskoleprovet. är inte det helt jävla väck? okej för att man tillsätter platser, där 30% får vara HP, men inte ALLA?

sedan finns det en sån folkhögskola i närheten av jkpg, en sjyst enligt rykten, där man kan plugga journalistik, men det första som man läser när man klickar in sig på sidan är att skolan är typ religiös. man kan läsa om bibeln etc. allstå jag är emot alla typer av religiösa skolor, jag tycker inte sånt ska få finnas. religionen ska inte beblandas med vardagen på något sätt. alla ska få tro på det dom vill men inom vissa ramar, ex husets :D så att gå till den här skolan och vara musse känns superlockande. not.

ja det var väl det.

nu har jag två alternativ:
1. söka och plugga till det jag söker. HUR ska jag kunna bestämma mig? HUUUUR?

2. jobba i ett år och sedan ansöka till journalist i lund och gbg, blir jag inte antagen någonstans så söker jag något av de andra tre alternativen som jag har däruppe.

igår drömde jag mardrömmar om skolan. ikväll kommer jag också sova dåligt. jag vill besluta mig nunununu!!


Kommentarer
Postat av: S.

haha jag BAD om det!!

2008-04-14 @ 23:18:47
URL: http://selmyc.blogg.se
Postat av: magz

haha yeeees u did!!!!

2008-04-14 @ 23:30:27
URL: http://missmagzi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0