de okunniga balkanbarnen

idag när vi hade filmkursen, valde läraren (a.k.a den dominanta jäkeln) att visa början och slutet av filmen No man's land (Nicija zemlja). jag reagerade som jag alltid brukar göra; genom att hata allt och alla.
alla orättvisor, alla som dödade, alla människor som vållade denna ondska som sedan spred sig över mitt land och mitt folk.

alla mördade människor, alla barn, alla våldtagna, alla slaktade, alla livlösa kroppar, alla familjer som fortfarande letar efter sina närmaste. alla som överlevde, alla som bär djupa spår av kriget på sina kroppar och i sitt psyke, alla som handskas med sanningen, alla som ännu funderar över livets gåta och alla de som är övertygade om att de aldrig kommer att finna den. för det finns ingen.

sökandet efter livets gåta har tappat sin charm, det som återstår är bara realismen och dess plågor.
och idag lever vi efter någon påhittad sanning.

alla låtsas vara vänner, hälsar på varandra, reparerar varandras bilar till svarta priser, hänger på fotbollsmatcher, hänger på varandras fester. alla spelar ett välmejkat spel, ingen vågar prata om "det som hände för 15 år sen". varför vet jag inte.
sedan går alla hem till sitt och svär över den jävla balija, den jävla cetnik eller den jävla ustasa. alla har sina plågor, men ändå vågar inte ens någon snudda vid sanningen. här pratar vi inte om vit, svart eller blandad tvätt, utan här pratar vi om ren hjärntvätt. alla dessa barn som föds in i en falsk omvärld vars föräldrar drar sin egna personliga sanning och inte den som omvärlden förespråkar.

när det krisar sig drar man till med ett "äsch alla var lika skyldiga". men nej, alla var inte lika skyldiga, långt ifrån. alla vet vem som startade skiten och vem som förpestade. alla vet varför kriget startade. och ni som drar den ursäkten gång på gång, kan omöjligt veta vad ni pratar om. har ni missat nyhetsrapporterna de senaste femton åren?  var var ni när vi alla andra satt bänkade framför alla möjliga tv-kanaler och tog del av den vidriga sanningen? sov ni lugnt på era bäddar då? blev krigshistorierna de nya godnattsagorna som era föräldrar drog för er?
har ni missat den viktigaste historielektionen ni kommer att ha av och i era liv?

jag undrar fan det.

påstå inte att det är lögn, påstå inte att det är propaganda, påstå inte något som inte är sant.
rannsaka era sinnen lite. är det för mycket begärt så har ni alltid wikipedia, google och andra böcker och tidskrifer som mer än gärna slår upp sanningen rakt framför ögonen på er.


om ni nu mot någon förmodan, efter att ha läst det här, sitter och svär jävla balija åt mig, då kan jag meddela er om att ni har missuppfattat poängen med inlägget.


Kommentarer
Postat av: Farah

Bra skrivet, jäkligt bra skrivet, så tror jag många tänker, men ingen vågar säga. Bra tjejen!

2007-10-25 @ 11:46:03
URL: http://farahtycker.webblogg.se
Postat av: Balkan

Bra skrivet tjejen. Men man kan inte klandra ett enda folk där nere för allt dåligt som har hänt. Tänk på allt dåligt alla de har gjort. Så att folk inte tror att det bara var ett av folken som var "mördare, våldtäktsmän m.m." . Alla där nere hade sina svarta får i det där kriget. Sen om du bara tycker att det bara är ett enda folk som gjort allt så låter det konstigt trots att du låter väldigt påläst om allt det här.

2007-10-25 @ 12:01:46
Postat av: magz

Farah: tack så mycket, det känns bra att du har förstått det hela :)

Balkan: om någon upprepade gånger slår dig, står du bara där och tar emot det? eller slår du tillbaka?
folk var tvungna att försvara sig, och då är det klart att alla sidor gör sig skyldiga till onda gärningar.

men jag menar det räcker med att läsa lite och kolla upp statistiken för att göra sig förstådd med vilka hemskheter som pågick då och vilka som gjorde sig MEST skyldiga.

alla hade sina svarta får, men de svarta fåren hade inte funnits om inte någon hade satt igång slakten på alla andra får :)

och dessutom, jag klandrar inte ett folkslag för att ha startat den etniska rensningen på människor i bosnien, jag klandrar två.

2007-10-25 @ 13:24:25
URL: http://missmagzi.blogg.se
Postat av: Anonym

klockrent ! huuur sjukt bra skrivet som helst .

2007-10-25 @ 15:04:47
URL: http://Ermina.blogg.se
Postat av: Anonym

två folkslag? vilket är det andra folkslaget?.. Kriget på balkan kommer nog aldrig "avslutas" på riktigt, "hatet" mot varandra och mot det som hände kommer alltid att finnas i luften. Och det kommer ALDRIG glömmas!. Sen måste man även reflektera över det som pågick i landet innan griget. Var allt bra då?

2007-10-25 @ 15:29:51
Postat av: hmm...

Håller med den sista kommentaren. Kriget är inte slut. Vi måste börja med att lära nästa generation att visa respekt och kärlek mot andra människor, oavsett om han/hon är cetnik, bajlia eller ustasa. Det är föräldrarnas fel för det som barnen får höra om varandra i hemmet, det är föräldrarna som säger att man ska hata cetnik, ustasa eller bajlia. Varför får barnen/ungdomarna inte välja sina egna tankar och hur de vill tänka?!

2007-10-25 @ 16:16:50
Postat av: Balkan

Två folkslag? Nu är du ju inte neutral. Det finns faktiskt tre folkslag som är skyldiga. Nu går du ju emot dina egna tankar. För du kommer ju säga till dina barn vilka två folkslag du tror är skyldiga och då kommer de också att tycka så. Så varför skriva att barn ska ha egen uppfattning när säkert dina egna inte kommer ha det utan du kommer att föra vidare dina tankar till dem.

2007-10-25 @ 17:00:42
Postat av: svängen

jaja , så du menar att serber startade det hela?

2007-10-25 @ 17:42:05
Postat av: A

Vidis sta se desi kad nesto tako napises na blogu, odjednom se pojavi hrpa anonimnih neo-cetnika da brane svoje heroje. I svi ti isti ljudi koji inace komentarisu sa linkom za svoj blog sad odjednom ne postave da se nebi saznalo ko su.

Jag är så trött på skitsnacket att alla är lika bla bla. Det är inte sant. Var alla lika i andra världskriget? NEJ! Det dog miljoner tyskar i kriget men har någon fått sota för det av västmakterna + ryssland? NEJ! Och de borde de inte heller, tyskarna får helt enkelt skylla sig själva eftersom de gjorde allt de gjorde. Någon behövde stoppa dem! Samma sak gäller serberna för alla deras krig på balkan, och kroaterna för deras inblandning i Bosnien. Om du trodde att folket bara skulle titta på medans ni slaktade, bombade, våldtog och fördrev för att vara "fina" har du fel. Man försvarar det som är eget, det är det enda rätta och inte ens ni kan förneka faktumet att ni anföll ett land som blev internationellt erkänt med europas fjärde största krigsmakt. Klar och tydlig skillnad på vilka som försvarar och vilka som anfaller. Har bosniska soldater någonsin omringat Belgrad och dess civila och bombar oavbrutet i 4 år? NEJ! Till skillnad från vad ni gjorde.

Ingen kan någonsin övertyga mig att det jag själv såg och upplevde var fel, hur mina familjemedlemar och kompisar mördades framför mina ögon, hur vi bombades och sköts på varenda dag och hur farsan ofta fick agera ambulansförare försvarandes staden eftersom vi inte ens hade tillräckligt många gevär att dela ut till alla. Till skillnad från er som bjuder in ryska författare för att ha lite skoj och skjuta ner på civila i Sarajevo: http://www.youtube.com/watch?v=kcCFJAfLTJE

Så ta dina kommentarer och dra åt helvete helt enkelt.

P.S. Jag visste inte ens vad jag hade för religion när jag var liten, för att inte säga hur lite jag visste vad en chetnik eller ustasa var, till skillnad från er som får höra det hela livet. Det var min uppväxt, även om ni brukar sprida att vi är fundamentalistiska muslimer och annat påhittat skit. Skillnaden mellan serber, kroater och bosniaker lärde jag mig under kriget, och vad en chetnik eller ustasha var behövde ingen förklara för mig, jag gick igenom det själv.

2007-10-25 @ 18:05:40
Postat av: jag heter nermin

BRAVO mladicu imas serbe od mene...

2007-10-25 @ 18:45:39
Postat av: Amir

Svaka cast za ovaj kommentar od A.....

Bra kommentar av A, håller helt med.....

Glöm aldrig Srebrenica!!!!

2007-10-25 @ 21:39:14
Postat av: magz

ermina: tack så mycket :)
och alla ni andra: jag tror att A har svaret på era frågor :)

2007-10-25 @ 22:00:25
Postat av: Ivan (Balkan)

Ma A har bullshit bara att säga. Han snackar om att han inte visste något om sin religion innan och sånt. Det är inte bara kroaternas och serbernas fel. Det ni säger är att Bosnien är bosniskt och muslimskt land. Det är ju inte det. Det har alltid varit olika nationaliteter där. Så varför säga att det bara är muslimernas land där nere?Är ju inte det och kommer aldrig att bli. Dessutom är jag inte serb så skriv inte att alla är serber och sånt. Och anonyma. Rätt person och säga som heter A.

2007-10-26 @ 10:06:33
Postat av: magz

ivan: kära ivan låt mig redogöra ett par saker för dig.

1. det är väl klart att bosnien är ett bosniskt land? vad skulle det annars vara? ett schweiziskt land?

2. bosnien har aldrig "bara" varit ett muslimskt land. vilken invånare som helst (från fd Jugoslavien) vet att Sarajevo var, och är fortfrande, känt för sitt sätt att respektera alla religoner genom att ha flera olika kyrkor, moskeer och synagogor utspridda i staden lite överallt. det har alltid varit staden som alla religioner kunnat vända sig till. du kanske inte har varit i sarajevo så det är ju klart att du inte vet om det här. men nu vet du :)

3. och NEJ, det har inte alltid varit olika nationaliteter där. jag förstår inte riktigt vilken del av historien du har missat? i bosnien har det alltid funnits flera religioner, MEN det har bara funnits bosnier som nationalitet. sen att många från bosnien kallar sig för kroater eller serber är bara ett efterkrigspåhitt. så nästa gång du ger dig in i fighten så får du faktiskt skilja på religon och nationalitet. men det verkar visst vara komplext för de flesta...

och sista biten

4. vem har sagt att det är ett muslimskt land? ännu ett påhitt som ledde till kriget. och OM det är ett muslimskt land, vad gör dig det? det är ju inte precis så att dom tvingar dig till att konvertera till islam, på samma sätt som ingen tvingar mig till att konvertera till katolicismen när jag hänger på stranden i makarska, eller hur? fattar inte varför folk blir så jävla offended. vad tror du händer dig om det är ett muslimskt land? behandlas du sämre? blir du kastrerad? vad händer? vad rör sig i ditt huvud? utveckla dina tankar.

och ska jag vara helt ärlig, så bryr jag mig inte så mycket om religon, men när ett krig startas på grund av det, så lackar jag ut.

ivan, det bästa du kan göra är att slå upp en bok. vi, som människor, är subjektiva, vilket vi har all rätt till. det du kan göra är att läsa lite, där är allt objektivt. så slipper vi tjafsa här.

2007-10-26 @ 11:12:12
Postat av: Anonym

jaooo Magda va du bajsar mycket här!!!... Du borde läsa på vad som pågick i Bosnien innan kriget!.Eh. du har iaf tappat en läsare här...

2007-10-26 @ 17:01:45
Postat av: A

För det första, jag har kommenterat Magdas bloggar i två års tid nu och har ALLTID undertecknat mig med "A". De som har följt kommentarerna vet precis vem jag är, vad jag heter och har säkert sett en massa bilder på mig på bloggen. Namnet var Ajdin, och ifall du vill så kan jag skicka min hemadress och telefonnummer till dig eftersom jag varken skäms för det jag säger eller är rädd för att säga det.

Du tycker att det är konstigt att jag inte visste min religion när jag var liten? Visst kan det verka konstigt för dig, men jag fick iaf aldrig veta vad det fanns för skillnader mellan folken eftersom det inte var en sak vi brydde oss om i min familj. Alla var lika och är det fortfarande, jag bedömmer folk efter det de gör inte efter deras namn. Annars hade jag och min familj inte haft så många katolska och ortodoxa vänner som vi har.

Var står det att Bosnien är ett muslimskt land? Vem har sagt det? Har du kanske läst det på några herceg-bosna sajter eller? Som Magda sa innan, Bosnien är bosniskt land, inte kroatiskt, inte serbiskt, utan bosniskt. Bosnier kan ha olika religioner men det spelar ingen roll, det är en av de sakerna som jag är mest stolt över vårt folk. Den vad ni kallar för "muslimska bosniska armeen" bestod av 30% icke muslimer. Visste du det? Det var väldigt många bosniska katoliker och ortodoxa som valde att försvara sitt land istället för att attackera det, men tyvärr ändå inte en majoritet.

Sist angående "bullshiten" som jag skriver. Jag kan skriva en bok om det jag SÅG och själv UPPLEVDE under kriget. När kom du till Sverige? Eller snarare när flydde du Bosnien/Kroatien? 91, 92? Det är det som är skillnaden mellan en bosnier och en serb/kroat. De allra flesta bosnier startar sina berättelser med "I kriget var JAG/såg JAG/gjorde JAG..." medans de allra flesta serber t. ex. börjar med "Min kompis brorsas kusin såg/gjorde/var...". Det är skillnad på information man hör någon berätta och fakta man själv upplevt. Kommer fortfarande ihåg skrönorna RTS spred som t. ex. att Mirza Delibasic, Davorin Popovic och Hanka Paldum kastade serbiska nyfödda bebisar till lejonen i Sarajevos zoo (Roligt att man inte hade mat för sig själv men tydligen även hade mat för dessa påhittade lejon :)). Så mycket om vem det är som "bara har bullshit att säga".

2007-10-26 @ 17:41:25
Postat av: jag heter nermin

ivane neces ti nikad imati svoja kola k'o ostali KONJI!

:)

2007-10-26 @ 18:05:54
Postat av: R

snälla lägg ner detta här... ni snackar emot er själva allihop!.. "jag respekterar alla oavsett religion/natinalitet..bla bla bla!" o i nästa sekund så säger ni emot er själva...SVE TRI STRANE SU KRIVE!!!.na jedan ili drugi nacin!Rat u Bosni i Hercegovini se nikad nece zaboraviti, ali mi trebamo naprijed da gledamo i da pomazemo jedni drugima da se to ne ponovi! Svako sam zna najbolje ko je i sta je...Zato trebamo postivati jedne druge za ono sta jesmo, bilo to hrvat, bosanac ili srbin!...

2007-10-26 @ 18:44:34
Postat av: sanjo

Never forgive, never forget SREBRENIC

/sanjo

2007-10-26 @ 20:09:32
Postat av: magz

anonym: bajsar och bajsar... det beror ju på hur man ser det. du kanske kan återvända när jag har bajsat färdigt.

2007-10-26 @ 21:04:53
Postat av: Anonym

hahahah! fyfan...

2007-10-31 @ 15:32:38
Postat av: kurac

skitsnack

2008-01-03 @ 10:38:06
Postat av: Bosanka

Svaka cast za komentar od A i Magz..a ovi ostali koji pricaju neke stvari koje neznaju bolje neka cute i jos ako sami nisu dozivjeli rat nemaju potebe nista goviriti jer oni koju su bili i vidjeli i sve to dozivjeli samo svaka im cast i sto dalje mogu da idu sa zivotom,ali da se zaboravi nikad. Ja sama nisam dozivjela rat ali mnogi u mojoj porodici su nastradali i zao mi je a i ostali. A vi koji ste dozivjeli znamo vase srce zna kako vam je.

2008-01-28 @ 10:23:05
Postat av: magz

bosanka: ja mislim da je ova tema uvijek akutuelna, i nece nikad "ostariti",hvala za komentar :)

2008-01-28 @ 14:32:58
Postat av: Bosanka

pa naravno :) nisam ni znala za ovu stranicu. Nefo bas pisem u skolu u vezi rata i svega i trazim nesto po netu i nadjem ovu stranicu i skoro citavog casa sam sjedila i citala sta se pise u vezi Bosne i o ratu i reko daj da i ja dam jedan komentar ;)

2008-01-29 @ 11:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0