lion king musikalen

nu måste jag berätta om en av de mest minnesvärda sakerna jag har sett/varit på i mitt liv. råkade egentligen mest slö-youtube:a (sällan jag gör det) och kom in på klipp från Lejonkungen musikalen. vet inte hur jag ska lägga upp det här blogginlägget för jag vill få med allt jag känner kring musikalen, vill verkligen övertyga er om att ni måste se den här musikalen innan ni dör (och helst när ni åker till London nästa gång).

jag hatar musikaler och teatershower. jag hatar svenska uppsättningar som mamma mia, grease och hair, gillar dock musiken, men har verkligen svårt för att sitta och kolla på när skådisar både sjunger och dansar. vill antigen ha det ena eller det andra. okej nu vet ni var ni har mig, så att ni inte tror att jag är inbiten musikalälskare som försöker lura er.

MEN, är det någon musikal ni verkligen SKA se så är det Lion King. den är fantastisk!! jag vet att jag låter helt frälst men det här är allstå good shit som man säger på amerikanska.

jag var och såg den förra året i London, köpte svindyra biljetter för att försäkra mig om en bra plats så att jag kunde se och höra allt. och jag satt jävligt bra! nästan längst fram och i mitten uppe på balkongen = man ser allt! det var jätteblandad publik, jag trodde det mest skulle vara kids, men det var förvånansvärt många pensionärer och mest vuxna. showen är identisk med den tecknade versionen så man vet exakt vad som händer, och det stör inte alls eftersom man slipper då lägga all koncentration på handlingen för det finns så många andra moment och grejer där man lägger koncentrationen på.

Ex så är hela showen uppbyggd på en fantastisk scen som förvandlas cirka hundra gånger till djungel, berg, raviner och allt möjligt, den roterar, lyfts upp och jag vet inte vad!! är liksom ingen expert på scener men det ni trodde var omöjligt att göra med ett golv är möjligt i den här musikalen. deras scenkläder och utklädnader till djur är också beeeeyond allt annat jag tidigare har sett. skådisarna är utklädda till elefanter, geparder, lejon, fåglar, zebror och alla som sitter i publiken är på något sätt "involverade" då "djuren" kommer in från publiken och upp på scen (eh..hoppas ni fattar hur jag menar :D). deras sångröster, skådespel och mimik är också ett kapitel för sig.

föreställningen höll på i tre timmar som kändes som en, för mig iaf! under hela showen satt jag med kameran i knät, var övetygad om att jag skulle ta massa "smygkort" (man får ju inte fota med blixt) men jag var så upptagen med att inte missa en endaste sekund att jag inte tog en endaste bild :( förutom på slutet då skådisarna tackade för sig, och inte ens då blev det bra bilder. ja ja.

lejonkungen var min favvofilm när jag var kid, det var till och med vår första film som vi köpte på VHS i Sverige. köpte den på Samuelssons (nuvaranade Hemköp) på torget i Kycklingryd. lipade alltför många gånger när Simbas pappa dog, tror att min bror skämdes lite när han satt med mig i soffan. när jag sedan såg en bit av broadwayuppsättningen på Oprah för cirka tio år sedan så lovade jag mig själv att jag och Deno skulle se den. nu såg jag inte den med honom den här gången, men next time.

den väcker jättestarka känslor inom mig. jag lipade tre gånger under föreställningen. okej, nu låter det verkligen som att jag lipar hela tiden he he he. skitsamma. anywho, starka känslor var det ja, JA, jag tror att alla vuxna som var på plats kände barnet inom sig, ex tjejen som satt jämte mig och hennes kompis snyftade högt. och det var all musik som framkallade dom här känslorna.

så här lägger jag upp två stycken som made me cry. kan inte lyssna på dom just nu för jag får inte lipa, mitt BUS kommer rinna annars. första klippet heter they live in you och klippet är från någon show, så det är inte ens i närheten av hur det är i den riktiga musikalen eftersom de inte kan ta in alltför många skådisar och scenen är typ hur fattig som helst jämfört med the real one.


spola fram till 00.45 så kommer ni direkt in på låten. hittar inget bättre klipp för det verkar som att man inte har lagt ut något klipp från någon teater (förutom smygfilmningar och dom suger ju kvallemässigt). låten är så stark, deras röster och texten. alla som har förlorat någon kan förmodligen relatera till den här låten. SÅ FIN. och speciellt i slutet där när han känner att hans pappa är med honom och alla blir glada och sjunger.......AZZÅÅÅ <3 SIMBA!

okej och den andra låten heter shadowland. här typ, den handlar om deras land och mark som scar tog makten över och förstörde. alla var tvungna att ge sig av för Simba (the real king) inte var där. den här låten är så fin, den kan vara lite halvseg i början (om ni inte pallar att lyssna), men när hela kören kommer där i slutet då ba O_O ___ :(



jag kopplar den med flykt, min familjs flykt från vårt land (bosnien as u know). de flesta har varit tvungna att fly från något de inte har velat, det kan vara ett land, en stad eller en personlig händelse. den vill säga att man trots sin flykt ska remeber sin pride. so yeah this song makes u weep like a baby.

är ni intresserade av musiken så kan ni söka på spottan. sök då på: the lion king original broadway cast recording (1997). låter lite extrem nu hehe.

okej lite pics.
nähe, inga pics. facebooks nya visning för bilder suger eftersom man inte kan dra in dom direkt som man kunde tidigare. så jag måste uploada :( och orkar bara ladda upp en bild. här är då slutet när dom tackar.


okejrå! hoppas jag har lyckats inspirera någon till att se the best musical eeeeever!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0