Internationella kvinnodagen

Sretan 8mi mart all women, dvs grattis på internationella kvinnodagen, även fast man inte gratulerar det i sverige på samma sätt som i bosnien. vi har alltid firat det hemma, mamma och lilla farmor har alltid fått blommor och på senare år även jag. idag får jag betrakta mina hyacinter som min gåva till mig. 
8e mars alltid har firats i syfte att hylla kvinnan och är en dag då man även uppmärksammar alla ojämlikheter mellan könen lite extra.

och TROTS att ojämlikheterna är så tydliga och uppenbara väljer många kvinnor att betrakta feminismen som ett skämt och vägrar därmed att anse sig som feminister. korkade män kan jag förstå mig på, men inte kvinnor. jag hatar när någon brud säger "jag är inte feminist, jag är nöjd så som det är idag". men har du möjligtvis tänkt på HUR det kommer sig att du kan sitta där och vara "nöjd"? kan ni inte er egna kvinnohistoria? mycket pinsamt. det är ju fan tack vare feminismen i början av 1900-talet du ens kan gå och rösta blått idag. det är tack vare feministerna som vi själva har rätten till att bestämma om vi ska göra abort, rätten att kräva lika löner för lika arbete, ha högre utbildning, anse våldtäkt som ett brott .....och listan kan göras längre än så. ni behöver inte ens backa femtio år för att radera fyra femtedelar av alla saker som är självklara för oss idag.
feministerna kämpade för framtidens kvinnor och resultatet av det ser vi idag. så era jävla nöjda reaktioner kan ni tacka för de smarta kvinnor som levde låååååååångt innan ni ens var påtänkta.

Kommentarer
Postat av: becca

najs blogg. =)

2009-03-08 @ 18:33:27
URL: http://monkeymusic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0