snart ska jag kära ner mig

nu ska jag gå och gräva ner mig i sängen med en bra bok. jag beställde fem böcker från adlibris för nån vecka sen och nu ska jag påbörja en av dom. jag längtar. det är något speciellt med böcker, lukten, pappret och det där knarret som uppstår när man bläddrar fram en sida. böcker är min andra stora kärlek om ni inte visste det. första är ju datan, rätt obvious, men böckerna var kanske inte lika självklara.

jag har alltid varit en boknörd, det var mycket tack vare böckerna jag utvecklade min svenska så snabbt och när jag lärde mig att läsa så slukade jag allt. vid åttaårs ålder läste jag böcker som mellanstadieelever läste. jag minns en gång för länge sedan när jag gick i tvåan som kerstin sa att böckerna var för enkla för mig så hon hade hämtat böcker som femmorna och sexorna läste, nu snackar vi om skönlitterära böcker, inga matteböcker.

fredagar var mina favvodagar, mina biblioteksdagar. ingen och inget fick sabba min planering. efter skolan gick jag till bibblan i kycklingaryd och tillbringade cirka två timmar på bibblan då jag letade böcker som jag skulle läsa. jag kånkade hem en hel påse med böcker som lästes ut tills nästa fredag. några av böckerna var riktiga barnböcker och dom använde jag till att lära min bror att läsa, och tro det eller ej, inte för att jag hittar på haha, men brorsan lärde sig att läsa vid femårs ålder och när han började förskolan hade han högläsning inför hela klassen eftersom han var den enda som kunde läsa och lärarna var så stolta över honom. haha, gulle. seriöst hur gulligt är inte det? han, en liten blond plutt med värsta gullerösten står där framför gröna tavlan och läser ur en bok? jag dör av gullighet, vill käka upp honom.

ok, nog om min bror. på tal om mig, jag var inte lika och är inte lika översmart som han är men jag hade mina geniperioder främst då som liten. jag var stammis på bibblan och tjenis med bibliotekstanterna och dom var så översnälla mot mig. om dom visste att det skulle komma en ny bok som alla ville läsa, så brukade dom lägga undan boken så att jag fick läsa den först och sedan låna ut till alla andra. förstår ni då vilken boknörd jag var?
och det är samma biblioteks-tanter som jobbar och jag tycker om dom jättemycket.

och jag minns även hur mycket jag såg ner på människor som sa att dom inte läste böcker, typ alla killarna i min klass. eller när någon sa att dom hade bara läst en bok och jag hade hunnit läsa typ trettio, allstå sådana människor tänkte jag bara illa om och tänkte fan vad dumma i huvvet dom är.

Kommentarer
Postat av: Alma

hahaah jag var också sån i skolan läste som fan och älskade verkligen det fick massa diplomer och grejer från bibloteket efter massa tävlingar jag varit med i haha .. älskar fortf att läsa och det bästa som finns är när man kurar ihop sig i sängen med en helt ny fräsh boook åh moram ija beställati sad kad je bokrea :D

2008-03-06 @ 23:27:21
URL: http://madeinbih.blogg.se
Postat av: A D I S A

ohh vad jag känner igen mig i ditt inlägg!!
jag var den största boknörden någonsin när jag var yngre! jag gick inte till biblioteket en gång i veckan utan typ 2-3. o kunde läsa ut en bok på en dag! hahahaa...o varje sommar fanns det här i växjö något som hette "läst 10 böcker under sommaren och få en bok"...jag läntade till sommaren! då skulle man alltså läsa 10 böcker, skriva ner vilka det är, o när man har gjort det, då skulle man sitta med bibliotekarien och berätta lite om varje bok (så hon kunde se att man itne fuskat) och sedan fick man välja en bok! hahahaha

nu e jag fortfarande boknörd. men i perioder...ibland läser jag inget på flera månader o ibland är det det enda jag gör...som typ nu. haha

2008-03-07 @ 00:14:00
URL: http://adisa.blogg.se
Postat av: jag heter nermin

ne zna se ko je bolji od boljek ucenik ovdje! svi ste prosli peticom osim mene. ja jedva cetvrticom ito trica iz srpskohrvatskog....jedvih jadaaaa haha

2008-03-07 @ 21:28:51
Postat av: mags

haha ni är knäppa. e mozemo startati sån bokcirkel :D haha :D

nerko:hahaahhha

2008-03-08 @ 00:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0