- rapunzel, rapunzel släpp ut ditt vackra hår!

jag klippte och färgade mamma precis. mutti tycker att det är sjukt dyrt att klippa hennes korta hår för trehundra spänn och jag håller med, dessutom måste man ju nästan klippa kortare hår oftare än långt hår för att behålla frissan. varje gång hon har kommit ifrån en frisör har hon sett ut tantigare än farmor typ med håret lite kortare och mycket fluffigare. frisörer har en tendens att fluffa upp håret något så otroligt fult och så fluffar dom fram den också så att allt fluff hänger framför ansiktet, VARENDA gång. man ser ju riktig skum ut, och så fort man har pejjat och gått ut ur salongen ställer man sig framför närmsta fönster och fixar till frillan så att man inte ser ut som att man har hoppat fallskärm med huvudet neråt.

så på tal om mitt egna hår. varför kan jag inte bara nöja mig med hur det är??????????? jag blir knäpp, jag ligger seriöst i sängen innan jag ska somna och funderar på huruvida jag ska klippa mig igen eller om jag ska färga det, eller om jag ska låta det att växa ut, eller, eller, eller, eller. tusen frågetecken som jag allvarligt talat börjar fundera på hur jag ska lösa. och alltid samma fråga, passar jag bättre i långt eller kortare hår? och trots att jag vet att jag faktiskt trivs bättre med kort hår för att jag har inbillat mig verkligen stenhårt att jag passar i det så kan jag inte låta bli att hata det när det är skitigt och jag inte kan bara dra en tofs runt allt hår eftersom det är för kort. samma sak med långt hår, där har jag iofs inte problemet med att sätta upp det utan det är mer att jag aldrig har det utsläppt, jag orkar sällan platta det, locka det eller något annat i den stilen eftersom det tar för lång tid och dessutom så förstörs det direkt när man kommer ut ur huset.

jag och irma snackade om kort hår. nu känner både jag och hon att det kvittar mer eller mindre när man klipper sig eftersom båda har kortare hår, man har liksom inte jättejobbigt för att klippa sig eller om frisören tar en cm extra, medan man med långt hår skulle spara in på varenda cm. dessutom börjar jag tycka att dom flesta människor passar i kortare hår, tjejer då, det ser mer skönt ut än dom som har långt hår, typ lite oskuld/tant-varning. många har så risigt långt hår också så det kallar jag helt enkelt för seljacka frizura.

sedan en annan sak jag funderade över, typ det här med långt hår och många killar säger att det är snyggare än kort hår för att det är mer "kvinnligt". jag tror att jag faktiskt hatar sådana killar, för jag är helt övertygad om att det är den typen av snubbar som är för den stereotypa kvinnan som gör det mesta i hemmet, som ska kunna laga mat, män som är homofober etcetc jag behöver inte ens räkna upp allt, dom är helt enkelt rädda för att någon ska konkurrera med dom i rollen som man (man=kort hår). kort hår har huuuur länge som helst tolkats som styrka, självständigthet och andra "starka" ord medan långt hår anses oskuldsfullt, moderligt, kvinnligt etc.
det är ju bara att jämföra med en brud som har kort taggit svart hår och en som har långt blont hår, det är väl klart att man har en viss bild av hur tjejen kan vara, men det kan visa sig vara totala motsatsen, jag säger bara att vissa (inte alla) killar tänker så när dom ser dessa två typer av frisyer på tjejer. ja, jag tycker helt enkelt inte om det tankesättet.

ok änaff om hår nu ska jag äta.


Kommentarer
Postat av: nicole

Du passar bättre i kort hår! Jag önskar jag kunde ha kortare hår oxå men då ser jag ut som en pudel. Nu ska det däremot bli fix på håret efter stipendiet rullat in. Börjar bli sjukt trött på mitt långa skatbo för tillfället.

2008-03-23 @ 11:08:11
URL: http://malta.webblogg.se
Postat av: enNa

Jag vill färga håret svaaaaart mest för att folk tror att jag är jävligt oseriös innan jag öppnar käften :D men jag ser ut som ett lik då ... buuuuuuuuuuhu

2008-03-23 @ 21:22:57
URL: http://LuDaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0