vaddå italienskt, kinesiskt eller indiskt? det ska vara bosniskt my friends

på tal om inget, jag har en stark lust att sammanfatta en matlista, på alla maträtter jag saknar.
för att utesluta alla sorts mobbing bland råvarorna listas alla maträtter utan någon som helst inbördesordning.

¤ Sirnica
lagom mycket deg, lagom mycket ost. obs! ingen stark ost!

¤ Lidls cevapi
bara Lidls, dom är minst zilavi, allt annat går fetbort, efftersom jag i vanliga fall inte gillar cevapi så mycket.

¤ Zeljanica
samma som på sirnica, lagom mycket deg, lagom mycket ZELJE (ok, jag vet inte vad zelje heter på svenski, det finns säkert inte ens i sverige ha ha. det heter väl inte spenat?)

¤ KUPUS!!
oj, ja här går det lite vilt till. kupus saknar jag nog mest ändå. hoppas inte kålhuvudet i kylskåpet mobbar ut de andra grönsakerna nu.

¤ Grah med kajgana och luk
grah = lika med bruna bönor. men inte bruna bönor a la svennevis, utan bosnievis. så fruktansvärt gott, speciellt med äggröra iblandat. låter kanske superäckligt, men SÅ gott. ni som säger att grah är äckligt vet inte vad ni snackar om. ok för att man pruttar sen, men vad gör det när man väl är mätt.

¤ Ustipci på morgonen
say no more. jag vill haaaa!

¤ Krompirici u rerni med kyckling
saknarrrr! helst ska potatisarna vara helt flottiga i olja, lagom mjuka inuti, men röda och krispiga utanpå.

¤ Lonac
trots att jag bara älskar att äta potatisen i grytan så saknar jag det ändå.

¤ Grashak och andra bönsorter
jag är väldigt mycket en bön-människa märker jag nu.

¤ Sarma
sarma = kåldolmar, även här på bosnievis med creme fraiche ovanpå.

ja, det var väl allt. JA ja, och inget tjat nu om att vissa maträtter är turkiska, eller att det heter något annat på något annat språk, I DONT CARE, så länge som det lagas i vårt hus så är det bosniskt haha.

Kommentarer
Postat av: hmm

Det är spenat:)

2008-01-22 @ 00:23:40
Postat av: magz

jasså du extraknäcker som psyko här på bloggen, nu tycker jag att du avslöjar ditt namn.

förresten, spenat är mer flytande än zelje, zelje är typ den fasta formen av spenat väl? så vad heter zelje???? jag hittar det inte på lexin.

2008-01-22 @ 00:34:30
Postat av: hm..

hemlig beaundrare kanske?ingen psycho..
Zelje blir flytande efter att creme fraische o andra mjölkprodukter har "stvrdnut" i ugnen..

2008-01-22 @ 00:49:59
Postat av: magz

öh, okeej... nä men då kanske du kan skicka en marabou till mig.

på tal om zelje, jag ska snacka med min farmor så får vi se vad hon säger.

2008-01-22 @ 09:58:52
Postat av: adö

eh..da cujem sada koliko od ovih jela znas da pripremis sebi i svome buducem covjeku :D

2008-01-22 @ 11:04:39
Postat av: magz

adö: haha, ja trazim covjeka koji zna da kuha, posto ja nista ne znam ;D

2008-01-22 @ 16:08:46
Postat av: hmmm

Har du hört dig för oko zelje?
Marabou? äsch ni har säkert god choklad där borta ändå...

2008-01-22 @ 18:00:39
Postat av: jag heter nermin

ja mislio ti znas pitu razvit'

2008-01-22 @ 19:33:32
Postat av: magz

hm: haha nisam.
e, ovde imamo milku :D

nerko: haha, noope, to nekako treba previse vremena da se fixa :D

2008-01-22 @ 19:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0