alla firar inte jul

eh jag tog ett kort avbrott här för jag insåg att jag måste rensa mycket bland mottagna filer, det finns en del sjysta bilder där som jag vill spara.

anywho. blev lite irri precis. det här med jul. okej för att man firar jul för att man är kristen och för att det handlar om jesus och hela grejen och okej för att man firar jul för att man är svensk, inte så troende, men alltid har firat jul. men det är fan INTE okej att fira jul om man är invandrad i sverige för mindre än 20 år sedan och dessutom muslim. alltså är det bara jag som tycker att det är jävligt lamt och svennefierat?

när svenskar säger att det är en tradition så är det en tradition för DOM, dvs alla kristna, när vi som inte är kristna säger att det är en tradition så är något snett. det är ingen tradition för oss. tradition för mig är ex bajram, när man firar bajram, träffar familjen och käkar, det är tradition för mig, men det är fan inte tradition att käka sill den 24e december en gång om året och spana kalle anka för att det är "mysigt".

visst för att man längtar efter jullovet, kollar på en päron till farsa för femtionde gången och för att man trycker i sig lussebullar varje dag för att det är gott, men att verkligen helt seriöst handla julklappar till familjen och "fira" jul är ju skrattretande. jag minns en gång för länge sen då vi satt runt köksbordet och snackade om en familj här i kycklingryd och då den här familjen hade nämnt att dom handlade julklappar åt sina kids. vi satt ärligt talat och garvade åt dom *familjehumor*

i f.d jugoslavien har det alltid varit en tradtion att sitta i tomtens knä på nyårsafton och få "nyårsklappar", jag tror varje unge har ett kort på sig själva där de sitter och ser livrädda ut medan de håller krampaktigt i påsen med småpresenter. man var dessutom oftast tvungen att sjunga en låt för tomten!
fyfasen kommer aldrig glömma när jag var tvungen att göra det. jag och en annan brud satt tillsammans, på varsitt knä, och hon GRÄT av rädsla, jag var också livrädd för tomten, men tänkte att ska jag komma iväg härifrån så måste jag sjunga snabbt som fan, så jag rabblade nån visa och kutade sedan mot mamma. HAHAH. aww härliga tider.

anyhoe så saknade jag aldrig det här med att få julklappar för traditionen fortsatte även här i sverige, varje nyår i jag-vet-inte-hur-många-år fixade mamma och pappa alltid en gran som vi klädde och presenter under granen. det var liksom vår motsvarighet till julafton om man nu enbart ska gå på present-banan och inte något med religion. och det, DET är en jävla TRADITION!!! *ilsk*

och så måste jag, nu när jag ändå är igång, fördjupa mig i det här med vad jag menar är "svennefierat", jo så här är det. det finns jävligt många vilsna bosnier här i sverige. och nu snackar jag inte om ungdomar, utan om vuxna människor som tyvärr applicerar all sin o-kunskap på sina barn. det här har absolut inget med integration att göra, det här att göra med ens egna nationalidentitet att göra, vissa har jävligt svag sådan och de har typ ingen som helst koll på något utan när de kommer till ett nytt land adapterar alla nya förändringar  på en och samma gång utan att ens reflektera över hur de gjorde EGENTLIGEN innan ens sverige existerade i deras hjärna.

"det är väl klart att vi ska fira jul nu när vi är i sverige höhö". klart my ass. allstå sjukt skrattretande, ärligt talat, med folk som "skäms" för att de verkar komma ifrån ett annat land, som verkar skämmas för att de inte firar jul, som inte pallar förklara att de inte äter griskött varenda jävla gång det bjuds på något, som inte pallar att förklara att de inte firar jul varje år utan ISTÄLLET sväljer hela konceptet exakt så som de får det serverat. det är sådana människor jag skäms för. förneka aldrig era egentliga traditioner kids, det kommer bara end:a up med att alla skrattar åt er.

till alla som firar jul: hoppas ni får det mysigt!
och till alla andra: fan vad skoj det ska bli med mellandagsrea!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

hahaha bääästa, älskar att läsa dina "djupa" inlägg. goo magzaa

2008-12-24 @ 23:19:44
URL: http://ludaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

men hur ser du på namsdagar? pratade med en bosnisk kompis som sa "aa min bror har ju namnsdag den x", ja reko ööö? kakav bona namnstag nemamo mi to u bosni.. kad ce ti ona meni "vi bor i sverige nu" hahaahaha :D

2008-12-24 @ 23:22:39
URL: http://ludaa.blogg.se/
Postat av: magza

haha tack :)

a hur firar dom namnsdagar boga ti, jesi li je pitala? genom att hissa svenska flaggan utanför sitt hus kanske? :D

2008-12-24 @ 23:43:36
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: Anonym

mhm... nabiju krmece na stap... umjesto janjeta. Hahaha :D boga pitaj

2008-12-24 @ 23:48:12
URL: http://ludaa.blogg.se/
Postat av: P-O

Haha härligt Magz, ligger någonting i det. Oavsett vad så kommer jag att önska dig en God Jul =)

2008-12-25 @ 00:33:27
Postat av: Ida

Du är klockren!! Så rätt, även om jag inte är det minsta bosnisk eller muslimsk. Men så sant så sant. :)

PussKram!

2008-12-25 @ 00:38:33
URL: http://idarebecca.devote.se
Postat av: nida

hääääääärligt magz, creds to jooo :D

2008-12-25 @ 00:42:19
URL: http://nidaa.blogg.se/
Postat av: nida

ps.. joj.. de bogati odrzi im jedno predavanje na balkanbloggen hahaha

you rule ;D

2008-12-25 @ 00:45:33
URL: http://nidaa.blogg.se/
Postat av: m

2008-12-25 @ 01:32:58
Postat av: ;))))))))

SVAKA CAST!!!!

jako lijepo napisano i istinito

2008-12-25 @ 01:34:57
Postat av: Alina

Hoppas du haft en bra julafton! :)

2008-12-25 @ 01:40:04
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: ..

Svaka cast, istinito i jako poucno. Opet svaka cast na ovome!

2008-12-25 @ 13:27:56
Postat av: MASALLAH

herregud...vilket samtalsämne...har du inget bättre för dig att skriva om? Jag trodde du var en reko tjej med reko tankar. Alla är vi inte uppväxta som du och dina värderingar. Tur att vi är olika. Hur skulle världen se ut om alla tyckte, tänkte och trodde som du? Finns inget som heter "svennefierat". Det kallas uppväxt. Det kallas ANPASSNING. Och det behöver i sin tur heller inte betyda att man glömmer vart ifrån man kommer, vilken tro man egentligen har etc. ANPASSNING till ett nytt liv. Svennefierad, som du, du bor ju i hus, med panellängder...äter makaroner och köttbullar till middag..eller värre..smörgåsar..för att du inte orkar laga riktig mat...det kallar jag svennefierat...asså..lägg av..du har läst "Ett öga rött" FÖÖÖÖÖR många ggr!

2008-12-25 @ 14:15:45
Postat av: magza

alla andra: tack i hvala lijepa!



masallah: åhhh! jag gillar sånna här kommentarer. för det första; både jag OCH du vet att det inte händer så mycket i kycklingryd så nej, jag har därför inget annat att skriva om. och för det andra; trampade jag på en öm tå eller varför annars denna totalt inte så sammanhängade kommentar?



jag vill inte fördumma dig, men logiken i din kommentar är inte på topp. du säger först att alla inte är uppväxta med mina värderingar och menar då att jag är uppväxt med förlegade värderingar där man inte alls anpassat sig till det nya landet. sedan säger du att det är jag som är svennefierad (=anpassad enligt dig) som käkar köttbullar och smörgåsar? inte-anpassad/anpassad, vart hamnar jag?förstår du hur jag menar?



jag vill inte vara den som är den, men att inte palla laga mat varje dag skulle inte jag kalla för "svenneifierat", jag skulle bara kalla det för ren lathet.

haha och jag har afktiskt inte läst ett öga rött, påbörjade men pallade inte det heller, såg filmen istället, gör du det också :)



GOD JUL!!



2008-12-25 @ 15:50:02
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: m

Till Mashallah.



Hon har rätt till sina värderingar. Människor ska värna om sin kultur och religion oavsett var deras fötter är. I din nick har du guds namn, om vi antar att du är muslim då borde du veta att man ska hålla hårt i religionen och hålla familjerötterna vid liv. Om du är Bosnier då förstår du bättre om jag säger: Da se sacuvaju rodbinske veze.



Att fira jul som muslim är inte att anpassa sig, det är att brutalt sälja sina egna värderingar och sitt liv för ingenting. Som Bosnier ska man hålla sig till sin egen kultur, assimilering är för de som söker acceptans. Det finns människor som vill vara Bosnier, Irakier, Turkar. Detta för att de är dessa människor. De håller hårt vid sina tankar och sitt land, samt religion.



Du säger att ordet svennefierad inte finns, men sedan kallar du bloggaren för samma benämning. Du klagar på hennes tekst om hur man inte ska fira jul som muslim eller Bosnjak/Bosnier, men sedan hoppar du på hennes eget liv.

Hon ska skriva mer sådant, detta behövs. Alla festar inte och super inte ner sig. Det finns människor med en hjärna.

Takvi ljudi se zovu Bosanci!



A to sto ona jede cuftete i makarone, mislim da si i ti nekada i to jela zar ne?

Cuftete nisu svedske vec su madjarske a makarone su italianske. Sad ako ona stavi "lingonsylt" onda imas sta da kazes, jer to je za mene pretjeravati.

Sa druge strane, mmnogi koji studiraju nemaju vremena da naprave da jedu tako da uzmu nesto brzo.

2008-12-25 @ 15:52:46
Postat av: Alina

Nice blogg!! :)

2008-12-25 @ 15:52:58
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: masallah

HAHA...NI TROR NI E SÅ SMARTA, ACK MINA SÅKALLADE BOSNIER....NI HAR DÅ BARA DUBBELMORAL..OCH FÖRRESTEN..VEM HAR INTE ÄTIT LINGONSYLT TILL KÖTTBULLARNA? OM INTE SÅ PROVA... DET KALLAS SMAKUPPLEVELSE!



HAR MAN EN BLOGG ÄR DEN ÖPPEN FÖR ALLA, DÅ ÄR DEN OCKSÅ ÄMNAD FÖR ATT KOMMENTERAS...VILKET DU JU VILL, ELLER HUR? OCH HUR NU SKAFFA ETT STÖRRE LÄSARANTAL PÅ DIN BLOGG ÄN ATT PROVOCERA OCH "ANKLAGA" OCH PEKA FINGER ÅT FOLK SOM VILL LEVA SOM DE VILL? SNÄLLA DU, INGEN BEHÖVER SÄGA ÅT MIG VAD JAG SKA HÅLLA MIG TILL, VAD JAG SKA FIRA, VAD JAG SKA TRO PÅ...DÄRFÖR TKR JAG ATT SÅDANA HÄR SAKER ÄR ONÖDIGA ATT TA UPP...MENMEN...VILL MAN SÅ ATT SÄGA FÅ UPP SITT LÄSARANTAL PÅ BLOGGEN..SÅ MÅSTE MAN JU..SOM JAG NÄMNDE OVAN...PROVOCERA, OCH I VÄRSTA FALL TA UPP SAKER SOM HAR MED SITT EGET FOLKSLAG ATT GÖRA! VARFÖR INTE SKRIVA OM FINA SAKER OM VÅRT EGET FOLK, ISTÄLLET FÖR ATT PROVOCERA OCH SKRIVA NEGATIVA SAKER? BRA ATT DU VÄRNAR OM VÅR KULTUR O TRADITIONER MAGGAN, MEN DU BEHÖVER INTE PROVOCERA FÖR DET. ALLA HAR VI INTE SAMMA UPPVÄXT SOM DU. VILL BARA PÅMINNA DET TILL DIG.



2008-12-25 @ 19:57:40
Postat av: MASALLAH

JAG VILL LEVA MITT LIV SOM JAG VILL, INE GÅ RUNT O TÄNKA: "OOOH, NU FÅR JAG INTE ÄTA DEN DÄR JÄVLA LINGONSYLTEN TILL KÖTTBULLARNA FÖR DÅ BLIR JAG SVENNEFIERAD OCH MINA BOSNISKA POLARE KOMMER TRACKA MIG OCH KALLA MIG JÄVLA SVENNE!"



VAFAN!? KOM IGEN! MAN ÄR VÄL BOSNIER FÖR DET? KANSKE INTE FÖR DIG OCH MÅNGA FLER..MEN JAG TROR ATT VAR DU ÄN BEFINNER DIG, GÖR, ÄTER, FIRAR, TROR PÅ ETC ETC..(KAN HÅLLA PÅ I EVIGHETER) SÅ VET DU SJÄLV VEM DU ÄR INNERST INNE, I DITT HJÄRTA.



TACK FÖR ATT MAN FÅR GÖRA SIN RÖST HÖRD. dET VAR ETT NÖJE ATT FÅ "CHITFAJTAS" LITE MED DIG.



HA D BRA MAGS!



2008-12-25 @ 20:05:15
Postat av: m

Lingonsylten var en metafor men jag inser nu att den även fungerar emot dig. Du blir helt sinnesjukt sur, vilket är väldigt roligt.

Du får vara vem du vill, och de som känner sig som Bosnier har ingen dubbelmoral. De älskar sitt land och värnar om sin kultur. Du har ingen anledning att vara svartsjuk eller vilka känslor än florerar i din skalle. Alla vet vem de är egentligen, och det tror jag att du gör också.

Vozdra.

2008-12-25 @ 20:38:09
Postat av: sunce

någon borde skaffa sig en egen blogg host

go' jul.

2008-12-25 @ 20:47:04
URL: http://www.metrobloggen.se/ssuunnn
Postat av: elmY

Svaka ti cast bas si ovo napisala za desetke.. Jag håller med i allting upp till 100 % jag läste lite på balkanbloggen o lite här o där på bloggar om dte här med julfirandet o skrattade för mej själv, läste även att folk inte visste om man ska dricka på Bajram eller inte? Zalosno, zalosno i zalosno att ens föräldrar skäms för att visa sina barn odakle smo i sta smo, sta trebamo da slavimo a sta trebamo postovati bez slavlja.. Alla som e kristna o firar jul RESPEKT men hallaå varför sla vi gå runt o leka svennar o som du säger äta sill i ko fol slavit, likadant med att ge våra barn namn Emmilija o Simon precis som om det vore nåt fel på ex. Emina o Adis..



sen till Masaallah: Jag håller me dje att det ÄR tur att alla inte är likadana, det hade vatt förjävligt, hur hade världen sett ut om alla vci hade firat jul o middsommar o allt som nu firas.. TUR att vissa av oss vågar stå för de vi ÄR och att vi e stolta över vårt ursprung och att vi nöjer oss med att vira vår högtid BAJRAM..



åhh nu orkar jag inte skriva mer men det finns massor..

2008-12-25 @ 21:08:46
URL: http://elmys.blogg.se/
Postat av: elmY

o juste ja vem fan tar upp lingonsylt som en argument? ja alla vi har väll ätit lingonsylt till och med min pappa hahah o han är så långt ifrån svenne som man bara kan bli? vad har då lingonsylt med blattarnas (muslimernas) julfirande o göra?

2008-12-25 @ 21:16:38
URL: http://elmys.blogg.se/
Postat av: magza

fan vad kul att ni alla är på g!!



men så här är det, ämnet har spårat ut lite, och vissa har tappat fokus. saken är den att jag inte någonstans snackar om integration, för intregration handlar om att på ett sjyst sätt smälta in i samhället, det kan i princip vem som helst göra, men sedan har man faktiskt ett VAL där man väljer huruvida man ska ta till sig allt av den nya kulturen eller om man även ska behålla de traditioner man hade med sig från sitt hemland.



jag har aldrig firat jul då jag bodde i bosnien, därför kan jag inte se det som någon tradititon, och saken är den att det är mer än bara en tradition, det är en religiös högtid som firas av de kristna, så jag förstår ärligt talat inte hur man som muslim kan göra det till ens "egna tradition", det, om något är respektlöst mot de (kristna) som faktiskt firar högtiden, inte bara traditionsenligt utan faktiskt religiöst.

som sagt bara jävligt korkat av de muslimer som gör det.



sen kan man käka sill, lingonsylt, lussebullar, janssons frestelse eller vadsomhelst annat utan att anses svennefierad. syftet med inlägget var inte att döma folk efter vad de har i kylskåpet, UTAN döma dem efter det faktum att de firar jul när det inte ens har orsak att göra det. så du, mashallah, som uppenbarligen inte fattade det här, förstår det nu kanske.



jag vet inte om jag i för övrigt pallar att svara på din kommentar eftersom det innehåller mer motsägelser än vad jag skulle ha tid till att reda ut. dessutom kan du väl stänga av caps-lock nästa gång, det är så ansträngande att läsa längre texter enbart med versaler.



alla kan leva sitt liv som dom vill, ingen säger åt dig hur du ska göra, men du skulle kanske ändå behöva ett par goda råd på vägen? det verkar så iaf.



dessutom blir man så provocerad som man själv vill bli, man har faktiskt ett val där också :)

2008-12-26 @ 00:04:40
URL: http://missmagzi.blogg.se/
Postat av: åmeeela.

Hahahahah.. Dagens inlägg magda!

Du träffade en öm punkt hos många ser jag! :D



KEEP IT UP Foooxxyyyy!

2008-12-26 @ 00:11:28
URL: http://ameela.blogg.se/
Postat av: Pitanje

Moja ti...

u moje vrijeme u dragom JC se slavilo sve. Mi predratna omladina smo trazili razloga za slavlje i festu...bio to bajram, bozic ili nova 1998 :)

Zamisli kad se mi iz raja pokupimo svi dzuture iz disca pa na ponocku u crkvu, a mozda 2 katolici, a poslje ponocke dernek :)

I sad me boli k.... slavim sta ja hocu i kad hocu...slavim radi tradicije,a ne radi religije. Ja nisam kristen i naravno da mogu slaviti bozic ovde u Svedskoj sa rajom koja su krisna, slavila sam ga i u JC. Why not???



Pozzz

2008-12-28 @ 15:28:05
Postat av: Magza

ma nek slavi ko god sta hoce, ja kazem samo da je MENI stvarno cudno sto muslimani slave bozic i kofol govore nesto o "tradiciji", a ti isti ljudi uopste nisu ni slavili bozic dok su bili u bosni.



da mene sada neka jaranica pozove na njihov julbord ili julfest sta ja znam, bilo bi kulturno od mene da odem, jer postujem vjeru i njihov praznik.

bila sam dio i luciatåget kad smo "lussali" u devetom razredu, svake godine sam julpysslala u skoli dok sam bila manja, gledala sam julkalendern svako jutro jer mi je bilo interesantno, dok sam starija izlazim 25og (juldagen) i festam jer "svi ostali" to rade. hocu da kazem da i ja (kao i ostali) na neki nacin, kako ti to kazes, "slavim" bozic, ma da ja ne bih rekla da slavim. i dobro sto se to radi inom vissa ramar (u skoli, na poslu) ali kod kuce? i dont think so.



sto mi to treba da ja 24og decembra iz neki bezvezni razloga okupljam svoju porodicu i da njima dajem julklappar bas eto zato sto je bozic? meni to stvarno nema smisla i po meni je to nenormalno glupo i smijesno.

2008-12-28 @ 19:10:48
URL: http://missmagzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0